• Muutama video meidän reissun kohokohdista

Laittakaa kommenttia jos haluatte nähdä videota jostain paikasta tai asiasta Balilla, videomateriaalia[…]

• Hei

Kiitos kommentista! Jäi kyllä monta hyvää muistoa ja hienoa seikkailua!

• Hei!

Anteeksi myöhäisestä vastauksesta. Meillä onnistui viisumin uusiminen helposti koska opiskelimme Balilla ja koulumme toimi sponsorina. Uusimiseen tarvitsee tietääkseni aina paikallisen sponsorin, mutta[…]

• Viime viikonloppuna oli vuorossa kauan odotettu sukelluskurssi. Opiskelijajärjestön kautta olisi päässyt kaikista halvimmalla, mutta heillä oli tänä viikonloppuna tarjolla vain saksankielisiä kursseja joten nein danke. Googlella löytyi seuraavaksi halvin vaihtoehto Pro Dive Bali, jotka suostuivatkin järjestämään meille kurssin alle päivän varoitusajalla ja tähän kuuluneet sukelluskohteetkin olivat paljon mielenkiintoisempia kuin opiskelijajärjestön järjestämällä kurssilla. Perjantai aamuna oltiin yhden opiskelijakaverin kanssa aikaisin aamulla pihalla odottamassa kuljetusta sukelluskoululle, joka sijaitsee Denpasarissa. Pari opiskelijakaveria oli käynyt jo aiemmin lomalla samaisen Open Water Diver – kurssin ja odotin, että ensimmäinen päivä olisi mennyt suurimmaksi osaksi luokkahuoneessa istuen ja teoriaa päntäten. Sukelluskoululle päästyämme käteen lyötiin kuitenkin heti ensimmäisenä sukellusvarusteet ja opeteltiin kokoamaan ne. Kun varusteet oli mallikkaasti kasassa, hypättiinkin jo altaaseen harjottelemaan. Heti ensimmäisistä henkosista regulaattorista tiesin, että tää on se mun juttu ja myöhemmin mereen päästyämme unohdinkin jo melkeen kokonaan koko laitteitten olemassaolon, ja keskityin vaan merenalaisen elämän ihmettelemiseen. Kurssiin kuuluu paljon opeteltavia taitoja, joista suurinta osaa harjoiteltiin ensimmäisenä päivänä altaassa. Taitoihin kuuluu mm. maskin tyhjentäminen vedestä veden alla, mitä tehdä jos happi loppuu veden alla ja leijuminen vedessä pelkästään hengitystään säätelemällä. Kun taidot oli kutakuinkin hanskassa, saatiin vielä uiskennella allasta ympäri omaan tahtiin ja harjoitella vielä taitoja. Sen jälkeen lähdettiinkin jo takaisin kotiin valmistautumaan seuraaviin päiviin.

Lauantai aamuna lähdettiin vieläkin aikaisemmin Tulamben- nimiseen kylään Balin itärannikolla, joka elää täysin sukelluksesta. Tulambenin rannikolla on toisessa maailmansodassa uponnut amerikkalainen rahtilaiva U.S.S. Liberty,johon päästiin tutustumaan viimeisenä päivänä. Tulambenissakaan ei paljoa keskitytty teoriaan vaan pienen briiffauksen jälkeen laitettiin taas varusteet kasaan ja hypättiin mereen. Esimmäinen sukellus suuntautui pystysuoralle seinämälle,jossa oli paljon kaloja ja koralleja. Oltiin todella onnekkaita,kun nähtiin heti ensimmäisellä sukelluksella hai ja vähän alkoi jo syke nousta, kun se alkoi uida meitä kohti, mutta onneksi sitä kiinnosti enemmän ympärillä pörräävät kalat. Pakollisen pinnalla oloajan ja herkullisen lounaan jälkeen lähdettiin vielä päivän toiselle sukellukselle, jonka alussa harjoiteltiin taas hieman sukelluksessa tarvittavia taitoja. Jälleen kun taidot oli hallussa lähdettiin tutustumaan korallipuutarhaan. Nimestä päätellen odotin vaikuttavaa korallikirjoa, mutta paikalla olikin lähestulkoon pelkästään hiekkaa ja kuollutta korallia ja jotain ihme häkkyröitä, joiden tarkoitus tai alkuperä ei oikeen selvinnyt, mutta varmaankin ne on vaan viety sinne houkuttelemaan sukeltajia. Matkalla puutarhalle näkyi nemo-kaloja,mikä olikin sen sukelluksen kohokohta.G0036192 GOPR6199

Sukellusten jälkeen meillä oli vielä koko iltapäivä kulutettavana Tulambenin tuppukylässä. Loppupäivä menikin oikeestaan hotellin rantaravintolassa istuessa, koska kylästä ei juuri muuta tekemistä löydy kuin sukeltaminen.

Viimeisenä päivänä aamiaisen jälkeen mentiin veteen harjoittelemaan vielä viimeiset kurssiin kuuluvat taidot mm. kompassilla suunnistaminen veden alla, jonka jälkeen jäi vielä vähän happea käydä tutustumassa hylkyyn. U.S.S. Liberty oli matkalla Australiasta Filippiineille, mutta silloin Indonesiaa valloittanut Japani sai tästä vihiä ja lähetti sukellusveneen upottamaan laivan. Laiva jäi siis Balin rannikolle ja myöhemmin Agung-tulivuoren purkauksen aiheuttama maanjäristys siirsi hylkyä hieman syvemmälle rikkoen sen samalla kolmeen osaan. Nykyään hylky on korallin peitossa ja siellä asustaa valtava määrä mereneläviä.

G0046243 G0056248 Untitled Project2 Untitled Project

Tämä viikko on kulut taas koulun penkillä ja rannalla. Torstaina meillä alkoi jo viikonloppu kun ei ollut excursiota tai workshoppia, ja mentiin kameliajelulle ennen illan poolpartyja. Kamelisafarille lähtö tapahtui hulppean Grand Nikko- hotellin pihalta, ja kierteli tunnin alueen yksityisrannalla. Illan bileissä keksittiin hauska pallopeli,jonka säännötkin oli helppo muistaa, niitä ei ollut. Kumma kyllä kaikki pääsi vielä ehjin nahoin ylös altaastakin vaikka otteet olikin paikoitellen rajuja, ehdottomasti yks tän reissun hauskimmista illoista. Huomenna lähdetään aikasin aamulla Indonesian pääkaupunkiin Jakartaan seuraamaan golfkilpailua, Tiiakin on innoissaan.

[caption id="attachment_601" align="alignnone" width="640"] kapeat portaat johtivat Padang padang biitsille[/caption]

[caption id="attachment_604" align="alignnone" width="640"] Padang padang[/caption]

SAM_0786 SAM_0772 SAM_0722 SAM_0757 SAM_0652

-Miro

• PikkukuvaMalesiasta lähdettiin siis kohti Sumatraa, joka on Indonesian suurin ja maailman kuudenneksi suurin saari. Perille saavuttiin Medanin lentokentälle,josta on vielä reilu 150km Toballe. Koska kello oli jo melko[…]

• Pari viikkoa sitten meillä alkoi siis loma. Keskiviikkona mentiin vielä opiskelijakavereiden kanssa istumaan iltaa baariin ennen kuin kaikki lähtee omille teilleen lomanviettoon. Meidän lento lähti kuudelta aamulla, joten se olikin sitten hyvä lähteä baarista suoraan lentokentälle. Lentohan suuntautui siis Malesiaan Kuala Lumpuriin, jonne mentiin katsomaan formuloita. Kuala Lumpurissa oltiin perillä jo aikaisin aamulla, joten meillä oli koko torstai aikaa tutustua nähtävyyksiin. Edellinen ilta kuitenkin painoi sen verran, että jouduttiin ottamaan pienet päiväunet hotellissa ennen kuin lähdettiin mihinkään. Tiia oli taas tehnyt taustatyöt hyvin ja johdatti meidät Batu Cavesiin. Batu Caves sijaitsee hieman keskustan ulkopuolella, mutta paikalle pääsi helposti monoraililla ja paikallisjunalla. Perillä meitä odotti maailman suurin Lordi Muruganista tehty patsas, joka oli 43 metriä korkea kultainen patsas ja 272 porrasta itse luoliin. Luolassa ei hindutemppelin, apinoiden ja lokkien lisäksi juuri ollutkaan muuta nähtävää eikä siellä oltukaan kuin sen ajan,että jaksettiin taas kömpiä rappuset alas.
    GOPR4038 SAM_9491 GOPR4041 SAM_9507

[caption id="attachment_543" align="alignnone" width="640"]Hengähdystauko puolessa välissä Hengähdystauko puolessa välissä[/caption]
    Perjantaina alkoikin jo formulasirkus. Perjantaisinhan formuloissa on vain vapaat harjoitukset eikä niissä ole paljoa seurattavaa, mutta molemmat halusi jo päästä näkemään autot ja opeteltiin reitti meidän katsomoon. Olikin hyvä, että mentiin jo perjantaina ettimään meidän katsomo,koska koko rata-alue on jäätävän iso eikä opasteita juurikaan ollut jonka seurauksena saatiinkin kävellä ihan kiitettävä matka paahtavassa kuumuudessa. Sepangin rata sijaitsee aivan lentokentän vieressä eli n. tunnin automatkan päässä keskustasta, mutta koska ei kuitenkaan oltu ainoaita jotka halusi päästä katsomaan formuloita,oli juna/bussi-yhdistelmä parempi vaihtoehto. Kuala Lumpurin keskusasemalta sai ostaa kaikille kolmelle päivälle menopaluu kuljetuksen 150MYR(40€) hintaan.

[caption id="attachment_545" align="alignnone" width="640"]SAM_9454 KL:n keskusasema[/caption]
    SAM_9528 GOPR4071SAM_9563 SAM_9654 SAM_9668 SAM_9767 SAM_9775
    Kuala Lumpuriin tuli samaan aikaan myös paljon muita opiskelijoita täältä Balilta joiden kanssa mentiin illalla Helipad Loungeen. Helipad Lounge on korkean rakennuksen katolla ja nimensä mukaisesti päivisin se toimii helikopterien laskeutumispaikkana, mutta iltaisin terassina. Sinne ei ollut sisäänpääsymaksua, mutta kattoterassille pääsemiseksi jouduttiin ottamaan melko kalliit juomat, joten siellä juotiin vain yhdet. Aiemmin meinattiin mennä KL Toweriin ihastelemaan maisemia, mutta koska tuolta kattoterassilta näki aivan tarpeeksi hyvin päätettiin säästää ne rahat seuraavaan kertaan.
    GOPR4149SAM_9690 GOPR4169
    Lauantaina vuorossa oli aika-ajot, mutta koska ne alkoi vasta viideltä iltapäivällä oli meillä aamulla aikaa mennä Petronas Towereille ottamaan pakolliset turistikuvat ja käydä hienossa Pavillion-ostoskeskusessa, jossa Tiia pääsi törsäämään. Kuala Lumpurista löytyy muutenkin hyvät shoppailumahdollisuudet. Sitten olikin jo aika lähteä kohti Sepangia. Matkoihin meillä kului suurin osa ajasta joten kovinkaan paljoa emme ehtineet kaupungilla pyöriä, mutta eipä siellä varmaan kauhean paljoa tekemistä olisikaan keksinyt.
    GOPR4199 G0074181 SAM_9536
    Sunnuntaina ohjelmassa oli sitten pelkästään kisan seuraamista. Ihmisiä oli nyt paljon edellisiä päiviä enemmän ja matkoihin meni vieläkin enemmän aikaa. Joten vaikka lähdimme heti aamupalan jälkeen olimme silti vähän myöhässä kisapaikoilla emmekä päässeet katoksen alle. Kisapäivähän oli kunnon hellepäivä ja suorassa auringonpaisteessa meinasi välillä tulla vähän lämmin. Vaikka meillä oli toisiksi halvimmat liput oli paikat kuitenkin erinomaiset ja näimme suurimman osan radasta. Aika-ajoja oli paikoitellen vaikea seurata ilman kunnon tulostaulua ja screeni oli auttamatta liian pieni. Kisaa oli kuitenkin helppo seurata ja vaikka alku näytti Kimin kannalta huonolta oli lopputulos ja tunnelma loistava.
    SAM_9798 SAM_9787
    Maanantaina aamulla lähdimme taas kohti lentokenttää ja Sumatraa

• Hei
    Kiitos kommentista! Itsellänikin nousi pulssi kun näin niin paljon hienoja korallimuodostelmia tallottuna pilalle. En kuitenkaan usko tehneeni kovinkaan suurta tuhoa kilpikonnaa koskettaessani. Toivottavasti[…]

• Moi
    Helmikuussa pariks viikoks lähteminen on aika arpapeliä. Ihan hyvin voi olla joka päivä aurinkoista keliä tai sitten joka päivä sataa. Harvemmin sade kuitenkaan kestää yli paria tuntia, mutta silloin kun sataa[…]

• PikkukuvaPienestä pojasta asti olen haaveillut pääseväni Tyynenmeren autiolle saarelle. Gileillä pääsi jo vähän aistimaan tuota tunnelmaa, vaikka saaret ei autioita eikä Tyynellämerellä olekaan. Gili-saaret on siis kolmen[…]

• PikkukuvaTorstaina päästiin muuttamaan uuteen villaan. Vanha villa oli ihan kiva ja tosi halpa, mutta aika kaukana kaikesta eikä siellä ollut mitään kokkausmahdollisuuksia. Uusi villa sen sijaan on aivan Balin ”päätien”[…]

• Ei täällä nyt vielä ainakaan ikävä oo tullu kotia :p

• Tällä viikolla ei ollakaan tehty oikeen mitään jännää. Alkuviikko meni mulla koulutyötä tehdessä ja Tiia sai vaan makoilla uima-altaalla. Viime viikolla saatiin ryhmätyö tehtäväksi, 45-60min esitelmä ja raportti aiheesta trade theories and international investments. Ei ollu kovin helppo homma opiskella googlen avulla aivan uusia talousteorioita nimimerkillä 3 vuotta yrittäny päästä ainoaa pakollista talouskurssia läpi.

[caption id="attachment_360" align="alignnone" width="579"]Tiia kuntosalin uima-altaalla Tiia kuntosalin uima-altaalla[/caption]
    Tiistaina mentiin käymään Jimbaranin rannalla, josta saa joka ilta tuoretta grillattua kalaa. Me oltiin kuitenki jo päivällä liikkeellä eikä ehditty odottamaan iltaa, koska ryhmätyö painoi päälle niin saatiin vaan haistella hyviä tuoreen kalan hajuja. Joku ilta pitää kyllä mennä käymään vaikka ei oo hajuakaan pitäiskö ottaa white snapperia vai barracudaa.
    SAM_8653 SAM_8656
    Tällä viikolla ei ollu torstaina workshoppia eikä ekskursiota ja monet lähti Gileille, mutta me ei lähdetty koska saadaan vieraita Suomesta lauantaina. Sen sijaan mentiin Torstaina aamulla aikaisin Kutalle muutaman kaverin kanssa surffaamaan. Kuta on maailmankuulu aloittelijaystävällisistä aalloistaan ja siellä olikin hiukan hauskempaa harjoitella edellisten hyökyaaltojen jälkeen. Tiia oli jo niin prosurffarin näköinen, että turistit halus päästä kuvaan hänen kanssaan.
    DCIM110GOPRO

[caption id="attachment_357" align="alignnone" width="640"]DCIM110GOPRO Tiia pääsi jo melkeen pystyyn[/caption]
    DCIM110GOPRO DCIM110GOPRO SAM_8659

Surffauksen jälkeen lähdettiin Nusa Duaan suppaamaan, mutta perille päästyämme laskuvesi olikin jo niin matalalla ettei se onnistunut. Perjantaina meinattiin lähteä heti aamusta samaan paikkaan suppaamaan, mutta heti aamusta alkaen satoi vettä ihan kaatamalla ja kohta kadut olikin jo sen näköisiä, että niissä olisi voinut suppailla.
    Ollaan nyt oltu jo kuukausi täällä ja pitää alkaa miettimään missä asutaan seuraava kuukausi. Ens viikolla käydään katsomassa yhtä villaa joka olis ihan rannan tuntumassa. Ja sunnuntaina saadaan uus skootteri, joka on kolme kertaa halvempi kun meidän nykyinen.
    Huomenna mennään käymään vesipuistossa ja saadaan toivottavasti vierailtamme ruisleipää
    -Miro

• PikkukuvaTiistaina koulu jatkui taas indonesian kielen opiskelulla. Tiistaisin meillä on mukava miesopettaja jonka tunneilla on mukava istua, mutta maanantaisin naisopettaja jonka opetusmetodit on näin suomen mittakaavalla[…]