Selaat arkistoa kohteelle veneen nosto.

Veneen nosto

23.11.2018 Yleinen

Niinpä.

Oli aika nostaa Sarza talviteloille. Sain tutun nostajan, Ekbladin hoitamaan homman.

 

Oli sitten ”pikkaisen” ruuhkaa, joten jouduin odottelemaan vuoroani.

 

Lisäongelma paikalla on myöskin se, että useampi nosturi pitää mahtua samoille paikoille.

Onneksi tuossa kohdin on sentään sen verran tilaa, että muutama vene mahtuu peräjälkeen oottelemaan.

Purjeveneiden nosto on puolta hitaampaa, koskapa masto pitää ensin irroittaa ja siirtää edestä pois.

Vastakkaisella laituririlla, missä minäkin parkissa, oli tyhjää, joten sain oman ”karsinan” ihmetellä touhuja.

Isommatkin paatit nousee keposennäköisesti.

Ja onhan se hienoa katsella, kun ammattitaitoiset kuskit hoitavat hommansa. Kyllähän nuo kaikki urakoitsijat, jotka täällä Suomenojalla toimivat, osaavat.

Ja kalusto, joilla operoivat, on vimosenpäälle.

 

Pääsin sitten minäkin laiturin kupeeseen.

Oma nostajani oli vähän myöhässä. Oli kuulemma toisessa satamassa ollut jotain viivytyksiä, eli vielä pahempi ruuhka kun täällä.

Tuttu talvipaikka, johon olin pukkimme tuonut etukäteen.

Pohjan pesun otin tänäkin vuonna rannassa pyöriviltä pesureilta. Heillä on kunnolliset pesurit, omani kun tahtoo olla ”vähän” kesy tähän hommaan.

Siellä, missä ei ole uutta ”myrkkyväriä”, on näkit vallanneet tilan. Ja tietenkin myös pienempi veden virtaama noissa paikoissa helpottaa kiinnittymistä.

Pohja oli mielestäni aika puhdas, ehkä pikkaisen limaa, johtuen myös loppukauden käyttämättömyydestä.

Täytyypä miettiä keväällä, mitä teen pohjan suhteen. Kevyt vesihionta ja paikkamaalaus, perävetolaitteeseen kyllä täytyy löytää parempi mönjä kuin tuo suihkepullojuttu.

Nyt sitten pääseekin koneen kimppuun.

Mekaanikkoni, Esa, tulee huomenissa, joten purkaminen alkaa.

Tallinnan hotellimatkat - Ikaalisten Matkatoimisto

 

Talviteloille

24.10.2017 Yleinen

Niin on tämäkin kausi Sarzan osalta taputeltu, mitä tulee vesillä oloon.

Ennen kuin vene nostetaan, olen koneeseen vaihtanut öljyt ja suodattimen. Talveksi kun pitää saada uudet sisään. Vaarana on muuten, että öljyyn imeytynyt rikki saattaa syövyttää laakereita, jotka myöhemmin saattavat aiheuttaa jopa konerikon.

Nosto tapahtui 18.10. klo 8:00 aamulla ja noston suoritti tavan mukaan kuljetus Engblad.

Tässä vuosien saatossa olen ollut erittäin tyytyväinen hänen työskentelyyn. Ei mitään hosumista, saa rauhassa asetella pukit juuri oikeille paikoilleen.

Olin samaiselle aamulle tilannut pohjan pesun. Rannan firman auto pyörähtikin paikalla sovittuun aikaan ja sanoi hakevansa pesurin ?? Vähän ihmettelin, miksi ei suoraan ollut mukana. Hetken päästä tuli talaisin kärrin kera, jossa pesuri oli ja alkoi saman tien noitumaan, että saas nähä, toimiiko tää ?? Taas ihmettelin, että jos kerran tietää vehkeensä reistailevan, miksi ei korjaa niitä. On kuitenkin kauppaamassa samalla muutakin huoltoa veneelle. Ei herättänyt luottamusta tähän firmaan kun omatkaan vehkeet ei toimi. Eikä toiminutkaan kuin hetken, kun kompura sammui. Totesi vaan, että tätä se tekee…. Lähti vehkeineen pois, tuli puolen tunnin päästä takas aprikoiden, jokohan nyt toimis. Toimi ja ei toiminut, mutta sai kuin saikin viimein pestyä pohjan puhtaaksi. Muuten pesisin omalla painepesurilla. mutta kun asennot on hankalia, tuo mun selkä ei kestä toimenpidettä.

Riupesin siinä sitten muita huoltotoimenpiteitä tekemään. Makealla vedellä käyttö, glygoolit

merivesikiertoon sekä tarkistus koneen pakkaskestävyys sisäisestä kierrosta.

Hyvin näytti mittari, että semmoset 27 miinusastetta kestää.

Laitoin myös makeavesipumpulle ja wc-pönttöön sellaista myrkytöntä pakkas-ainetta.

Tuolta osin kaikki ok.

 

Mutta sitten alkoikin murheet.

Perävetolaitteen öljyihin oli päässyt jostain vettä ja tuli tuollaista harmaata seosta ulos. Eihän sitä vettä kuulemma paljon siellä seassa tarvitse olla, kun tuon näköiseksi menee, mutta huolestuttaa kuitenkin. Soitin Esalle, ja sovimme, että otetaan koko keksintö, siis vetolaite, pois ja vaihdetaan talven aikana kaikki tiivisteet.

Seuraavana päivänä rakentelin presulle putket paikoilleen ja viimeistelin vielä ennen pimeän tuloa.

 

Varsinaisen pressun päällelaitto sai jäädä seuraavalle viikolle.

 

Oli tarkoitus lähteä kaverin kanssa Utöhön.

Olen ollut saarella Sarzalla kesinä -15 ja -16.

Siitä Ytön reissusta myöhemmin lisää.

 

 

 

Nosto

1.11.2016 Finland, boats,, Yleinen

 

 

Sain kuin sainkin noston järkättyä sunnuntai iltapäiväksi.

Olin hukannut kuljetusfirman numeron, mutta Fonekta on ihmeellinen, se löytää……

pukeilla

pukeilla

Mutta, ennen kuin tähän päästään, saapi tehdä viel pienen ajelun nostopaikalle:

ja sit itse asiaan

 

Sit alkokin päivä oleen pulkassa.

Olin aikas töpinöissäni koska kelit huononee. Luvattu keskiviikoksi lunta.

En jaksanut pressun kehikkon kasausta enää tänään, sen verta paikat viel kipeenä edellisestä päivästä.

jääköön huomiseen.

Miesten suosikkilehdet nyt erikoistarjouksella!

Black Friday & Cyber Monday
AliExpress.com

AirHelp - Lento peruttu?
Me autamme saamaan rahat takaisin!