Selaat arkistoa kohteelle vene.

Tänään 16.1.-18 Suvisaariston eteläkärjessä

16.1.2018 Yleinen

Matkalla saaristoon.

Käväisin fiilistelemässä vanhoja paikkoja. Läheskään joka paikkaan ei enää pääse, kun ovat peijakkaat rakentaneet taloja.

 

Tuossa oikealla puolella oli pusikko, lepikko, jossa venettä pidettiin muutamana syksynä.

Nyt siinä on talo ja sen aita.

Nytkin lahden pohjukat ovat jäässä, tämä jäätyy viimeisinä paikkoina, mihin autolla pääsee. Eikä ollut laituria, oli vähän lyhyempi kivijalka vain.

 

Ei meinannu osata enää kulkea alueella.

Tiet ovat pääsääntöisesti kylläkin samoja, mutta kun on tullut uusia taloja, niin maisema muuttuu.

 

Mutta meri on ja pysyy.

 

 

 

Jos pakkaset jatkuu, ei pysy tämäkään ranta kauan sulana, nyt jo melkoista kohvaa ihan rannan tuntumassa.

 

 

 

 

 

 

 

Ja etelätuuli oli aika rivakkaa, semmoista 13 – 15 m/s

Tuolla ulkona merkitsevä aallon korkeus kuvien ottohetkellä oli n parimetriä ja suurimmat mitatut 4 metrisiä.

 

Poijut olivat saaneet ”vaatteet”.

Kivan näköisiä tötteröitä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mageet oli tyrskyt tuolla kaukana, ehkäpä kilometri matkaa.

 

 

 

Ja tämä sit läheltä Ylen rantaa, Lilla Bodö.

Tuosta menee väylä Suomenojalta suoraan ulos.

 

 

 

 

 

Lähempänä rantaa ja laitureita, oli jo meri kantensa saanut.

 

 

 

 

 

Ja kohvaa oli, mihin aallot pääs ”sotkemaan” jäätymisen.

 

 

 

 

Tuossa ei sitten luistelu onnistuisikaan.

Mutta suojaisammat lahden pohjukat, ne oli aivan peilikirkkaita.

 

 

Luo oma blogisi helposti ja nopeasti
Simplesite.com 

 

Kotio kohti, kahden pysähdyksen taktiikalla

11.6.2017 Yleinen

Herätti kevyeeseen vesisateeseen, oikeestaan tihkusateseen jo ennen kahdeksaa.

Aamupalat nassuun ja menoks.

 

Siinä viimesiä vilkaisuja Kaunissaaren kylään päin, tai ainakin mitä siitä ton aallonmurtajan takaa näkee.

Liikenne oli aika rauhaisaa, toki, enempi kun Kotkaan päin mentiin, olihan nyt sunnuntai. Töissäkäyvät kiirehti jo kotia kohti.

Kun ei oo tsuumi, ni aikas juonost näkkyy. Sori. Mutta keliä ei voinut moittia,

 

 

 

Parin kymmenen mailin jälkeen sisään

Lillfjärdeniin ja siellä kurvattiin Fallholmenin puolelle, jossa oli jo yksi venekunta Porvoosta.

Tuolta ulkonta kun tulee sisään, on oikeesti lähestymismerkkiä noudatettava, siin vasemmalla on kivi.

Mutta aikas pian lähtivät pois, kun ruokaa aloin laittaa.

 

 

 

 

 

Tällä kertaa nyyttejä ja Nysä-makkaroit, olivat hyvii.

 

 

 

 

Siinäpä pieni tietoisku saaren ja ”vuonon” sijainnista.

 

Nää Uudenmaan virkistysalueet on siinä mieles pikkasen eri mihin me Espoolaiset totuttu: puut pitää ite sahata, ei katoksia yms. pientä.

 

 

 

Siinä Sarza omalla vakkariksi jo muodostuneella paikalla.

 

Pientä ”pinta”remonttii

27.5.2017 Yleinen

Männäkesänä tarpeeks monta kertaa ku penkkiin nojasin, repeshän se saumastaa.

Siinä sit mietittiin, mitenkä sais ees vähän paremmaks, nii muistin että jäi edellisen veneen projektista nahkoja jälelle, joten ettimään niitä.

Ne löyty ja liima, jota sillon käytin, olikin jo entistä, joten uutta kehiin.

 

 

Koska kohta, johon noi nahat joutuu, on aika kovilla, oli ainut oikee vanhan ajan kontaktiliima. Tää uus onkin melkeenpä hyytelöä, jolloin levitys paljon helpompaa ku ennen muinoin, eikä sotke myöskään. Kyllä kaikki kehittyy.

 

Ensin meinasin semmoset pienet soirot vaan panna, mut tulin kuitenkin tällaiseen ratkaisuun. Melkeen koko käsinojan matkalle uutta. Toi värikin on pikkasen likaystävällisempi. Siin vaalees ku näky kaikki p….ska.

Näin amatöörinä ei ollu helppo nakki. Sopii kokeilla.

 

 

 

 

 

Omasta mielestä tuli suht siistit , kuhan ei liian läheltä kato.

Nyt jää nähtäväksi, miten liimat kestää.

 

Laadukkaat merkit retkeilyyn
Retkitukku.fi

 

Tarkista tästä, oletko Äijädieetin tarpeessa
Äijädieetti on erityisesti miehille tarkoitettu painonpudotusmenetelmä, jossa sinun ei tarvitse punnita ruokia tai laskea kaloreita.

11.9. sunnuntai

11.9.2016 Yleinen

Eilen asentelin turbolle boots-mittaria. Pirun moista vetää letkua kojetaululta konehuoneeseen, mutta sainpahan väkerrettyä ku aikani taistelin, Testaaminen jäikin sit tälle päivälle.

Kaveriksi sain ”maaniteltua” Karin, entisen yhtiökumppanini.

20160911_1458331   Tässäpä selfietä, Kumpi ompi kampi ????

Matkalla pikkasen metskattiin. siinä Svinösundin kanavan jäleisen saaren eteläpuolella. Mä yhen pikkusen affenen ja hauen pulikan, molemmat pääs kasvamaan, Kari ei täl kertaa mitään, oli vissiin ottanu mun tuurin,,,,,,,,,

Tuuli aika navakasti lännestä mut aurinko paistoi, joka oli saanut veneilijät liikkeelle. En muista ihan heti nähneeni noin paljon liikennettä. Siitä seurasi vaikeuksia löytää mistään maihin nousupaikkaa, makkatan paistoon.

Lopulta Kapariin, siihen korkeeseen laituriin ensin, tavarat pois ja keulan siirto maihin niin että laituri jäi vapaaksi.

Kari ei ollut nähnyt ankkurivinssin toimintaa ennen joten pientä ihmettelyä kun maista kaukolla kiristin pikkasen ankkuria !!

Siispä makkaran paistoon ja tietty pakkikaffelle   20160911_145817  ja eipä ollut Kari sitten armeijan saanut  moisesta värkistä kaffia. Se että saatiin pikkasen muistella vanhoja, sai Kari maistella vanhoja  ; – )

Mut oli tässäkin katoksessa kuhinaa, tuli usseimpi porukka tsiekuraa kärventämään mut hyvin mahduttiin.

Muut lähti pois ja niin lähettii myökii, lopulta.

Taivaan tannalla näkyi mustaa pilvee joka joudutti lähtöpäätöstäni.

Yritettiin siinä viel vähän metskatakkii, mut laihoin tuloksin, saatii kokemuksii.

Kokka kohti kotia.

20160911_142301  ja tässä tämä Kari.

Kiitos reissusta joka päätettiin ottaa tuonnenpana uusiksi.
AliExpress.com - Sales and Bestsellers

 

Kotka

28.6.2015 Yleinen

28.6. Klo 9.45 Aamupalan jälkeen, pilvipoutaisessa säässä, nostimme ankkurin ja loppurutistus kohti Kotkaa alkoi.
Kevyessä myötäisessä, siis tuulessa, saimme ajella. Valitsin ulkoväylän aikaa säästääkseni, vaikka eihän meillä mihinkään kiire ollut.
Suurimman osan matkaa pidin 3400 rpm antaen 24 kn nopeuden jolloin mielestäni veneemme kulkee kuin sukkasillaan. Ulkoväylällä maisemat eivät välttämättä ole mielenkiintoiset mutta toisaalta eipähän aina kelikään salli ulkona ajamista, ainakaan miellyttävästi.
Liikenne ei päätä huimaa, kesä ei ole vielä alkanut, merivesi noin 13*
Ajoaika 1.40 ja matkaa kertyi 31nm
Satamassa suuntasimme heti huoltopisteelle, septin tyhjennys, nafta- ja vesitankki täyteen.
Rantaravinteli toimi satamatoimistona ja maksu hoituu sinne, 20,- plus sähkö 2,- € .
Mutta, sauna päällä vain 18 – 20 joten odottelua …. ja ei ollut edes kaupungin karttaa antaa.
Laiturit hyvätasoiset, aisakiinnitys, sähkö- ja vesitolppia riittävästi, tolppa neljää venettä kohden, todella esimerkillistä.
Odotellessa läksimme kauppaan ja paluumatkalla Aune muisti hotellin vastapäätä olevan ravintolan, Cantiina, jossa todella hyvä ja edullinen ruoka, suosittelen. Hinta-laatusuhde kohillaan ja palvelu erinomaista kiireestä huolimatta vai just siksi ??


Nyt keli upea, klo 17.40 , pilvetön taivas ja minulla sortsit jalassa, kertoo säästä paljon, olen näet melkoinen vilukissa.
Liimasin nimen toiselle puolelle, vene virallisesti ’kastettu’ . Sarza2

Siitäpä tämän plogin nimi ……..


Osallistu mielipidetutkimukseen ja ansaitse palkintoja!

Historiikkia

25.6.2015 Yleinen

Meidän veneinnostuksemme alkoi hankittuani Särki 570dc:n 2013 keväällä.

Hulluna seuraavana keväänä remontoin koko keksinnön, kaikki meni uusiksi.

WP_000315

WP_000487

Ja vene sai nimekseen  – Sarza – tyttäreni mukaan.

Olihan se sitten hienoa reissata siistillä veneellä, mutta mutta

Mielestäni mainio kuva Inkoon satamasta, näinkin voi veneensä parkkeerata kauppareissulla, eivät olleet kuin keulasta kiinni.

WP_000528

Pieneksihän se osoittautui. Ensin kahden ja sitten viikon reissujen jälkeen teimme päätöksen isommasta.

Tuo ensimmäinen pitempi reissu suuntautui Naantaliin, kohteena tuttumme siellä, kas kun halusimme emännän maittavaa

kaalilaatikkoa.

WP_000508

Monen upean luonnon sataman kautta välillä kotiin ja sitten Porvoo – Loviisa näytettiin Sarza:lle.

Luonto ja saaristo ovat eri tyyppisiä idässä päin, missä en ole juurikaan liikkunut veneillen sitten lapsuuden. Vietimme tuttevieni mökillä monena kesänä opetellen purjehtimisen aakkosia optimistijollalla Porvoon sisäsaaristossa ystäväni Jukan , RIP , kanssa.

Sarza oli hyvä vene, tosin ehkäpä kokonsa puolesta paremminkin päivä- ja viikonloppuretkille suunniteltu, mutta silti, ikävä tuli, Varmaankin uhraamieni työtuntien vuoksi.

Vene päätyi Jyväskylään sillä kuin ihmeen kaupalla sain myytyä ja vieläpä kohtuullisen hyvään hintaan ottaen huomioon tämän laskusuhdanteen.

Se taas auttoi uuden hankinnassa, saimme tuntuvan hinnan alennuksen suoralla kaupalla. Olimme alustavasti sopineet jo vaihdosta ja tietysti väliraha olisi ollut aika iso eli Sarza olisi mennyt tonni tolkulla halvemmalla.

Elikkäs, kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä, Sarzan ostaja ja me sekä toivottavasti myyjäkin ????

Pitkän tutkimisen jälkeen ja käytyämme katsomassa useita veneitä, niin kotimaisia kuin ulkomaisia,  päädyimme Finmar Magnumiin. Tätä mallia ei ole tehty kovin montaa, ehkäpä n 20 kpl, mutta pienempää Commondorea tehtiinkin satakunta, Jopa presidentti Kekkosella oli sellainen. Muuten saman oloinen mutta pituutta 705 ja se puuttuvan metrin huomaa sisätiloissa todella selkeästi.

WP_001063

 

Pituutta 805 plus uimataso ja leveyttä 290. painoa n 3500 kg tyhjänä. tehty 1992 mutta vesille -95.

Koneena VovoPenta AD41DP eli 200 hv dieseli -95 joka antaa n 30 kn huiput ja hyvä matkanopeus 18 – 25 kn jolloin kulutksen pitäisi asettua 1,2 – 1,4 lt / nm . Se selviää kesän jälkeen.