Selaat arkistoa kohteelle nice view.

Uudet kujeet

10.7.2017 Yleinen

Aamulla ensimmäiseksi ihailemaan, miltä näytti kaiteet yön jälkeen.

Kyllä noita kelpaa näyttää ja jopa kertoa, etää ihan ite tein. Jopa yllättävänkin lakkamainen pinta. Huomiseksi luvattu sadetta, joten saapi nyt jäädä väliin uusintakäsittely, kas kun pressu pitää saada alas, jolloin voipi tuulessa hieroa rikki pehmeän pinnan.

Eiköhän näitä kauniita päiviä viel tälle kesälle osu ??

Sitten olikin paikan vaihdon vuoro.

Ensin meidän piti mennä Birsskäriin, nro 842, mutta matkalla päätettiinkin vaihtaa kohdetta ja päädyttiin muutama maili lännemmäksi, Stora Hästö:hön, nro 846, jossa emme ennen ole olleet. Birsskärissä sen sijaan viime kesänä kävimme.

Mukava saari. Suojaisa matalahko lahti, vain lännestä käyvä tuuli sopii tähän. Luontopolku, joka on hyvin merkitty, paitsi me ei pysytty merkeistä huolimatta polulla, vaan ”eksyttiin” eteläpuolella saarta pois siitä, saaden kylläkin hienot näköalat eteläiselle saaristolle.

 

 

ensin lounaaseen ja sitten kaakkoon.

 

 

 

 

 

 

kyllä täällä silmä ja mieli lepää.

 

Mutta matkalla tänne ”huipulle” kiinnitti eritystä huomiota puusto. Isoja alueita lehtipuuta ja mikä kummallista, minusta, haapaa on paljon.

Empähän ole ennen törmännyt moiseen saaristossa. Kaippa se on niin, että siksipä meidän saaristomme on niin rikasta, kun se muuttaa muotoaan koko ajan, riippuen millä alueella olet.

 

Siinä oli lenkin jälkeen hyvä huilata. Kelikin kun sattuu oleman ihan kohillaan.

 

 

 

Sitten pitikin alkaa ruuantekopuuhiin. Puita oli, ne oli sahattu pieniksi pätkiksi ja oliva kuivaa koivua. Esimerkillistä toimintaa. Pilkkoa piti itse. Työväline sitä varten oli minulle outo, mutta harvinaisen toimiva, ottaen huomioon, että ei ole Fiskars.

Tuo renkula varressa, lähellä päätä, oli oiva ratkaisu. Ei päässyt luiskahtamaan liian lähelle terää. Empä ole ennen tällaista tavannut.

Tässä saaressa onkin paljon, mitä minä en ole nähnyt tai kokenut. Oppia ikä kaikki.

 

Tulet sain aikaiseksi ja niillä sai viljapossu uutta väriä.

 

Siinä sivussa silmäilin aikani kuluksi kulkupeliämme, joka vielä oli ”tuuletus”asussa. Liepeet ylhäällä, etteivät osu kaiteisiin. Vasta illalla meinaan alas laskea. Huomenna sataa.

 

Heinä – elokuulta löytyy tuolta lisää kun klikkaa

Tilaa tästä veneen nimi- ja rekisteritunnustarrat

Matka jatkukoon

7.7.2017 Yleinen

Kaupasta neljän päivän eväät, septi tyhjäksi ja vesitankki täydeksi.

Kyllä kelpas lähteä lähes tyynessä kelissä Nauvosta kohti etelää. Tavoite toissa vuotisessa paikassa mut viereiseen saareen päädyttiin.

Liikennettä yllättävän vähän kelistä huolimatta. Rupeekohan purkkari-ihmiset jo valittamaan kun ei tuule tarpeeksi??

 

 

Saari on Väestre Båtskär.

Ei mikään lapsiystävällinen jyrkkien kallioiden vuoksi.

Mutta näköalaa sit senkin edestä.

Edellisellä kerralla olimme tuolla kiven heiton päässä, Mellan Båtskärissä.

Sehän on melkein kuin lahden pohjukka.

Äsken kun kävin vilkasemassa, oli sinne tullut yksi vene.

 

 

Kuvaa sekä ”alhaalta” että ylhäältä

Huikeet on maisemat.

Kävin muutaman heitonkin tekemässä, mut ei muuta kuin sormen mittasia seuraajia.  Niitä ois mennyt seitsemän tikkuaskiin ja silti ois rapissu jos heiluttais…..

Kyllä on luonto saaristossa kovaa. Toi käkkärä kiemura kasvoi tuolla huipulla.

 

 

 

 

 

 

 

 

Näitä kelojahan täällä onneksi riittää, on niitä tarvitsevilla eläimillä mitä kaluta.

 

 

 

 

Nauvo 6.7.-17

6.7.2017 Yleinen

Lähdettin hetimiten aamupalan jälkeen, ennen tuulen voimistumista ajelemaan kohti Nauvoa.

Oli sitten pikkasen erikoinen laituriin kiinitys, enpä moista ennen nähnytkään.

Joutu maalaispoika oikeen miettimään, miten tohon saa kiinni. Onneksi naapuri opasti.

Tämmöiset värkit vievät vähemmän tilaa eikä ole poijut estämässä laituriin tuloa. Kätevä systeemi kun sen oivaltaa.

Hangossahan se yks sotkeentu poijuun ja mekin kerran meinattiin poijun kettiin ittemme sotkee.

 

Kun vene oli kiinnitetty, maksunpaikka, Satamamaksu 28.-€ sis kaikki, sauna, sähkö jne. Ja mikä myös erikoista ja ekaa kertaa mulle, se että septin pystyy tyhjentämään omata paikalta. Tuovat letkun veneele ja sillä selvä.

Laiturinäkymää.

Kävin ”laituriostoksilla” ennen saunaa, samalla sai jaloittelua.

 

Saunaa saatiin odottaa klo 16:30 asti, oli siivoustauko, mutta kyllä kannatti oottaa. Lauteilla hyvä vaihtaa mielipiteitä muiden seilaajien kanssa. Kelit oli pääasiana keskusteluissa, eri toteen tuulet. Ne kun ovat vähän rassaneet yhtä sun toista matkaajaa.

Kävin ”laituriostoksilla” ennen saunaa, samalla sai jaloittelua.

Virkistäytyneenä lähdettii ravinteliin ruokailulle. Viimevuonna jo hyväksi havaittu ravintola oli tänäänkin meidän valinta ja sieltä listalta pizzat. Tulee varmaankin pizza-kiintiö tällä reissulla täyteen ?????

Pieni lenkki kaupalle, Sale ja kmarket vierekkäin. Pientä makeeta tarttui mukaan.

Ysin lippusoiton jälkeen koputettiin veneeseen ja satamahenkilökuntaan kuuluva poika kyseli lippua, sitä joka kiinnitetään keulakaiteeseen. Ihmeekseni sitä ei ollut ??? No onko kuittia ? Roskikset olin vienyt jo onnekseni aikaisemmin, ja lompakosta tyhjentämäni kuitit olikin tallella ”uudessa”roskapussissa. Kelpas pojalle. Huh.

Eipä tässä tällä kertaa muuta.
varusteleka.fi

Bärsskäret saa jäädä

4.7.2017 Yleinen

aikka laguuni onkin upea, oli aika jättää se huomisesta myräkkää ajatellen.

Ajatus on, että pääsemme Paraisten saariston suojaa, ohi isojen selkien ennen huonompaa keliä. Jo iltapäiväksi ovet luvanneet lännen upoleista tuulta 12 m/s ja se tekee jo matkanteon epämiellyttäväksi.

Käännyimme kohti Taalintehdasta ja puikkelehdimme kapeita väyliä pikin alittaen mm Lövö:n sillan, jota pitkin pääsee Kasnäsin satamaan autolla. Me ei olla nyt autolla eikä muutenkaan menossa ”hälinäsatamaan” vaan luonnon rauhaan.

Jylhiä kallioita ja kaunista maisemaa täälläkin, vahinko että vettä tihutti koko tän kapeahkon, mutkittelevan väylän joka sillalta jatkuu Brändön pohjoispuolelta kaartuen lounaaseen ja siitä kääntyen suoraan pohjoiseen.

Taas kerran ei ollut keli mitä luvattiin, piti olla 5-6 m/s , oli melekin kymmenen ja aalto sen mukainen, ihan sivusta, joten nopeus loppumatka 15-16 solmua, jolloin ei ihan hirveesti keinuta. Gullkrona fjärden on meinaan sen verran iso selkä, että kerkee kerätä laineelle kokoa. Onneksi siinä on edes vähän saaria suojana.

Hälsingholmiin oli kääntynyt suorastaan purjevenejata, sitä kun on tänä kesänä hehkutettu Saariston Satamissa todella paljon ja aiheestakin. Mekin olemme siellä Sarza2:n neitsytmatkalla yöpyneet, oiskoollut 27.5.-15.

Me jatkoimme ohi Hamnholmenin ja Purunpään välistä väylää. Tuossa Hamnholmenissa on oivallinen laguuni, sielläkin ollaan vietetty yksi yö, Sarza1:llä, 1.7.-14.

Olin eilen illalla yrittänyt tehdä kotiläksyjä, mutta nyt ne pettivät pahemman kerran.

Saari, johon ajattelin meidän ankkuroituvan, Tammo, oli liian matarantaista meidän Sarzalle. Itäpuolella oleva Madamshamnen samoin, josta Sarzan Madam ”pahoitti” mielensä, kun kerrankin ois päässy ”omalle” saarelle. heh heh..

Niinpä kokka kohti itää ja siellä olevalle suojelualueelle. Ajattelin, että kai sinne nyt johonkin vois maihin mennä, mutta ei. Rannoilla keltaisia kylttejä: Sotilas alue, maihinnousu kielletty.

Kuinka ollakkaan, löytyi aivan alueen länsipuolelta hyvä rantautumis paikka, Flisholmenista, sen kaakkoiskulmasta.

Pikkasen on vaikeakulkuista, joten en suosittele lapsiperheille.  Kuva kertokoon.

Tuo saari vasemmassa kulmassa aloituskuvassa, tai oikeammin sen takana oleva saari, Näverholmen, N60,1536 E22,4081 oli Panssarilaiva Ilmarisen viimeinen satama.

Väinämöinen ja Ilmarinen lähtivät  Nordwind-hämäysoperaatioon edeten Utöstä kohti Hiidemaata, mutta Ilmarinen ajoi miinaan ja upposi 13.9.1941. Laiva upposi seitsemässä minuutissa ja vei mukanaan 271 merimiestä 132:n pelastuessa. Kuolleet siunattiin Naantalissa kesäkuussa 1943. Hylky paikannettiin 70 metrin syvyydestä vasta 1990. Utön majakan seinällä on muistolaatta ja muistomerkki Naantalin Kuparivuorella.

 

Tässä kuvassa oleva valko-musta taulu on armeijan merivoimien omia maamerkkejä, tässä tapauksessa linjataulu. Peräpuolellamme noin puolen mailin päässä on myöskin pari reimaria joita ei näy kirjoissa eikä kansissa, ihan niinkuin noita linjataulujakaan.

On siinä sotalaivojen hyvä kulkea noudattaen viitoitusta, koska vettä piisaa liki 30 metrin verran.

Itse asiassa, mentiin ja tultiin osaa tuota väylää pitkin tietämättä, että on ”sotilasväylä”. Tajusin sen vasta maissa ollessamme, kun tutkailin tarkemmin karttoja ja ihmettelin merkkien puuttumista kaikista välineistämme: plotteri, Loisto-karttaohjelma, sailmate-beta kännykässä sekä sailmate läppärillä unohtamatta paperikarttaa.

En siis seilaa mutu-tuntumalla.

 

 

On siinä Madamen hyvä tulla ja mennä portaita apuna käyttäen.

 

Vähän muutakin kateltavaa kuin meri ja vene. Jäkälää täällä on aika paljon, sekä peuran kavion jälkiä ja papanoita.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuossapa tarkempaa tietoo missä ja miten.

Tuosta veneen paikasta parikymmentä metriä pohjoiseen päin, voi vaikka isommallakin purkkarilla tulla, kävin ”vaklaa” maista käsin, eihän sitä koskaan tiedä !!!!!

Kännykällä otettu ja nyt viimein hogasin miten sen saa tähän blogiin, hyvä minä. Eihän siinä mennytkään kuin kolme vuotta.

 

 

 

Meni illalla keli aika suttuseksi ja voisko sanoo viileeksikin

Sunnuntaiksi Hankoon Saunomaan

2.7.2017 Yleinen

Kun ei eilen päästy saunaan, lähdettiin Hankoon.

Mutta, ennen tätä, piti lähteä Lilla Byxholmista, jonka päätin sitten tehdä ihan yksin, ei pelkästään kuvauksen vuoksi, vaan hyvää harjoitusta hoitaa homma yksin, jos vaikka joskun oikeesti pääsee / joutuu sen ihan iteksee tekemään.

Matkalla oli vähän keinutusta, mutta eipä se meidän menoa paljon haittaa. Sarza2:n menee myötäiseen aikas pehmeesti eikä paljon kiemurtele, jos nopeuden pitää 18 – 25 solmussa. Aalto oli semmosta vähän yli metristä ja merisään mukaan suurimmat liki 2 metriä. Tuuli oli Hangon edutalla tuolloin 12 – 14 m / s . Pikkasen se fiskareita keinutti.

 

 

 

Niin päästiin upouuteen kahvilaan kaffelle.

Ja kohta testaamaan uusi sauna, ovatten kovasti kehuneet sitä ja sen löylyjä.

 

edit klo 15:15

Kyl oli kehujen arvoinen, näkymää riitti ja vähän tapahtumaakin.

Tämä itään päin.

sekä  kaakkoon

Näkymä löylyhuoneesta, harvassa saunassa satmissa tällaista, tai minä en aiemmin tavannut.

Terassilta näkyy vanha toimisto ja sauna, en minä ainakaan jäänyt kaipaamaan. Ja näkyypi pala vanhaa Hankoa puutaloineen.

Ja sit niitä tapahtumia.

 

Moottoripujehtia yritti poijukiinnittyä, mutta tuuli painoi poijuun ja potkuriinhan se meni, joko oma köysi tai poiju tai pahimmillaan molemmat. Poijun ketju saapi pahaa jälkeä jos potkuriin menee.

Kumiveneellä tuli apuja paikalle.

 

 

 

 

ja oikeen livenä ja huojuvana:

Tähän lopuksi sopii hyvin suhteistani mereen, Sarza2 ja Madam

 

 

 

Yön jälkeen

30.6.2017 Yleinen

Yö sujui ilman ongelmia mutta aikaisin aamulla heräsin kun keulassa olevat portaat osuivat rantakallioon.

Pusakkaa päälle ja tarkistamaan. Kiristin ankkuriköyttä parkymmentä senttiä, sen verran oli antanut muta/savipohja antanut periksi. Tuuli oli aika voimakkaan puuskainen ja suunta oli ihan erisuunnasta kuin olin funtsinut. Kun vielä keulassa fiksailin, pääsinkin takaisin vällyjen väliin. Ja siellä viihdyinkin ennätyksellisen pitkään, kympin pintaan heräiltiin, meni Muistojen Bulevardi ohi, ei ole veneellä kyl monesti tapahtunut.

Ennen ruokailua, pienelle saarilenkille.

Matkalla oli yhtä kiero oksa kun on kipparikin.

Ja onko maakuopan tarkoitus aikoinaan ollut asumus vai ruuansäilöntämonttu ??

Oli tarkoitus ollut mikä tahansa, nyt sen saa unohtaa, sen verran huonos hapes on.

 

 

 

 

Pikkasen tällä puolen saarta tuo tuulen vaikutus on isompi, että Madam päätti kokeilla jotain vanhaa konstia ,,,,

 

Upeet ovat näkymät laguunin puhjukkaan.

Tarkkanäköinen tietenkin huomasi jo eilisen letujen tekopaikan, melkeinpä keskellä kuvaa.

 

Tuossa ollaan nähty joskus kylkikiinnitysellä Sarzan kokoinen vene, mut pitäisi olla tosi kirkas keli, että minä tänne ajaisin isommalla kuin kumivene.

Ja kun oikeen hätä tulee ,,,

Nätiksi oli maalattu puucee.

Ja ympärillä ei tuoksunut kuin……

 

 

 

 

.

Sehän on ……

suopursu

 

Ruuan jälkeen lukuhetken aikana alkoi taas meteli kuulua keulasta, enkä tarkoita että Madam olisi mennyt nokkosille, vaan tikkaat osui taas kallioon. Nyt sitten tein sen mikä olisi jo alun alkaen pitänyt.

       

Liina perästä takaviistoon puuhun kiinni.

Oikean puoleisessa kuvassa näkyy, kuinka ankkuriköysi menee alas tuon pelasturenkaan alta, enkä tarkoita tuota mustaa nauhaa.

Jokohan nyt pysyy ???

Täällä on tuolla väylällä semmoset 15 m/s tuulta, kertoo merisää.

 

Katotaan mitä ilta / yö tuo tullessaan.

 

Ohikiitävää

 

Reissun päälle

28.6.2017 Yleinen

Niin sitä päästiin matkaan puolen päivän hujakoilla. Lastauspaikalla taaskaan ei septin tyhjennys onnistunut, varmaankin huono pumppu.

Tavarat, jota oli sit ihan riittävästi, Sarza2 nieli kitusiinsa kakistelematta, on tää ihmeen tilava vene.

Tässäpä numerotietoo, just kun lähdettiin liikkeelle:

Tänäänkin tuuli vielä aika navakasti, mutta ei läheskään kuten eilen. Siitä huolimatta köröteltiin sisäväylää kohti Bylandia.

Vahinko vain, meidän lahdukkaan oli jo ankkuroitunut kaksikin venekuntaa, isohko purkkari ja fiskari, jotenka me valittiin taas blän B elikkäs Stora Svartö.

Onneksi täällä on pitkä laituri, joten ei häiritse, vaikko on muitakin, kolme purkkaria ja fiskari.

Lähes vakipaikalle törkättiin Sarza2 ja heti miten tulien tekoon.  

Tänää olikin helppo ruoka; praatvurstia, sinihomejuusto-täytteiset herkkusienet sekä salaattia. Nam.

Mahat täynnä tavarat paikoillee ja jälleen taas, ihan hitoksee liikaa vaatteita mukana.

Nyt, klo 19:40 tuuli alkaa tyyntyä, mutta huomiseksi on iltapäivästä luvattu kovempaa keli, joten aamupalan jälkeen ois tarkoitus ylittää Porkkalanselkä. Illaksi tuleekin sitten oikeen myrsly, 15 – 20 m/s tuulta, onneksemme idästä, koska matkamme ois tarkoitus jatkua länteen, joten myötäisessä saadaan mennä

 

 

Tuossa vielä koordinaatit tähän mainioon saareen. Hyvä keittokatos. Tosin, puut ovat aika krouveja, suosittelen riskiä mieltä, kun niiden kimppuun käy.

 

 

 

Ilatpuhteeksi värkkäsin ankkuriköydelle knaapin helpompaan paikkaan. Isot pojat kertoi, että pidemmän päälle ei ole terveellistä ankkurin moottorille pitää ankkuroituna moottorin varassa. Voi kuulemma jäädä silleen jumiin, että ai aukea millään, mieluummin menee akseli poikki.

  Läpipulteilla ja sikaa väliin. jos ei kestä. pannaan isompi.

Tehtiin vielä iltalenkki.  Ylempi kaakkoon ja alempi koilliseen. koilliskärjestä kuvattuna.

 

kalalle

17.6.2017 Yleinen

Saatiin vieraita ja niinpä poikaporukassa päätettiin hetimiten illan suussa lähteä kokeilemaan kalaonnea.

Mutta sitä ennen oli tärkeä tehtävä : Kipparihatun luovutus ja nimeäminen.

 

 

 

Kippari-tittelin saavuttaminen noin nuorena on aika harvinaista, mutta niin vain Veikka sen sai.

 

Ja tietenkin, uusi titteli tuo mukanaan vastuita, niin myös Veikalle.

 

 

 

 

 

 

Joutui heti töihin. Tais ollakin aika mieluinen ”komennus”???

 

 

Kelikin sattui kohilleen.

Siinä sitten nuori kippari haikaili virvelin perään, keksi seniorikippari laittaa pohjaongen kuntoon. Siitäpä se onkiminen alkoi.

 

 

 

valitettavasti ei tullut tärpin tärppiä, ei Veikalle sen enenpää kuin muillekkaan.

Tais tältä reissulta jäädä m..nat pataan.

Onneksi kotiväki oli sen verran ymmärtäväistä sorttia, etteivät toteuttaneet tätä.

Täälainen oli maisema kotisatamaan kun tulimme ,

sanoisinko että : ei huono

 

 

 

Sateinen päivä maanantai 12.6.-17

12.6.2017 Yleinen

Satoi, satoi, heti aamusta alkaen ihan niinkuin sääennusteet olivat luvanneet.

Siitä huolimatta päätettiin lähteä liikenteeseen heti aamupalan jälkeen, koska iltapäiväksi ovet luvanneet kovaa tuulta, jopa 12 m/s , joka tarkoittaan kohtuullista aallokkoa, semmoset 1 – 1,5 metrisiä ?? Väylä, jota pitkin päästään kohdesaareemme, kulkee parissakin paikassa ison selän pohjoispäätä sivuten, joten näin vältettiin inhottava sivutuulen aiheuttama keinuttelu.

Matkalla käytiin tankkaamassa Tirmossa ja löpöö mahtui 138 litraa, jolla määrällä olimme ajaneet 108 merimailia. Oma veikkaukseni on, että edellisessä tankkauksessa ”bensapoika” ei ollut ”narraamalla” valuttanut viimeistä paria kymmentä litraa, niinkuin minä tein sen ensimmäisen purskahduksen jälkeen, siis purskahdus, joka tarkoittaa, että tankki on täysi..

Tämä tarkoittaa kulutukseksi hitaasti kiiruhtaen,  setsemän solmun vauhdilla, noin litraa per meripenikulma ??

Päästiin aallonmurtajan suojaan turvallisesti, ennen ”hässäkkää. Täytyy sanoa, että jos kaakosta pahasti puhaltaa, jää tähän satamaan tulo ainakin minulta tekemättä, kuten videosta voi päätellä.

Tehtiin sitten pieni tutustumis kävely, mutta paikat olivat kiinni näin maanantaisin, niin ravintola kuin sauna ?? Toisaalta, eihän tämmöisellä kelillä kukaan ”järkevä” tulekaan tänne. Meno voipi olla pikkasen toisenlainen Jussin jälkeen. Ja oli viikonloppunakin ollut kuulemma melkein täys tää satama.

Sade ja tuuli vaan jatkui, mut mä uhmasin luontoo, ja läksin käyskentelemään ….

 

 

Täällä on sentää puut pätkittynä, ei tarvi ite ku halkoo, tosin tolla kirvellä ei saa ku korkeintaa nirhaman sääreensä.

Nyt saatavilla upea tiikkitarjotin vaikka oman veneesi nimellä!
Nyt saatavilla käsittelemättömästä teakista valmistettu tarjotin, johon laserilla poltettu haluamasi logo tai kuva ja teksti. Tarjottimella saat veneeseesi hiukan luksusta - merkkauta tarjotin vaikka oman veneesi nimellä ja tunnuksella!

Pakkohan se oli yks laiturikuvakin ottaa. Tossa oli meidän keulan puolella yks venho, mutta läksivät vähän aikaa sit pois, niin sanotusti ’hyvän sään aikaan’.

Noista nuotiopuista tulikin tällainen historiatieto ongittua wikista esiin:

”Linnoitusupseeri Magnus Otto Nordenberg perusti vuonna 1728 Fageröön, nykyiseen Kaunissaareen, tuulivoimalla käyneen sahan, joka oli toiminnassa vuoteen 1742 saakka. Yhdessä veljensä Carl Fredrik Norden­bergin (myöhemmin Nordenskiöld) kanssa hän ryhtyi suunnittelemaan saareen suurta teollisuus­keskusta ja samalla markkinapaikkaa, jonne olisi rakennettu muun muassa myllyjä, laiva­telakka, kirjansitomo, köydenpunomo ja masuuni sekä suuri satama. Saaresta olisi tullut myös hylkeen­pyynnin keskus, ja hylkeistä saatavaa rasvaa olisi käytetty saippuan valmistukseen. Saarelle suunniteltiin ruutukaava, jonka mukaisesti rakennukset aiottiin sijoittaa. Aikomuksena oli myös hankkia kruunulta erivapauksia ja jopa muodostaa saaresta ”ulkopoliittisesti neutraali tasavalta”, joka olisi Ruotsin ja Venäjän välisten sotien ulkopuolella. Selvinä esikuvina hankkeelle olivat Zaanin teollisuuskeskus Hollannissa ja Alingsåsin teollisuuskeskus Ruotsissa lähellä Göteborgia. Saarta pidettiin sijaintinsakin vuoksi edullisena, koska sieltä olisi voitu toimittaa tavaraa myös Haminan ja Loviisan linnoitustöihin. Suunnitelmaa pidettiin kuitenkin täysin epärealistisena. Helsingin porvarit asettuivat sitä suorastaan vastustamaan, varsinkin kun saaren sahalaitoksesta olisi tullut Helsingin sahojen vaarallinen kilpailija ja pidettiin epäoikeudenmukaisena sitä, että se olisi saanut virallisia erioikeuksia. Suunnitelmat jäivätkin toteutumatta”.

Suora lainaus Wikipediasta.

 

Kotio kohti, kahden pysähdyksen taktiikalla

11.6.2017 Yleinen

Herätti kevyeeseen vesisateeseen, oikeestaan tihkusateseen jo ennen kahdeksaa.

Aamupalat nassuun ja menoks.

 

Siinä viimesiä vilkaisuja Kaunissaaren kylään päin, tai ainakin mitä siitä ton aallonmurtajan takaa näkee.

Liikenne oli aika rauhaisaa, toki, enempi kun Kotkaan päin mentiin, olihan nyt sunnuntai. Töissäkäyvät kiirehti jo kotia kohti.

Kun ei oo tsuumi, ni aikas juonost näkkyy. Sori. Mutta keliä ei voinut moittia,

 

 

 

Parin kymmenen mailin jälkeen sisään

Lillfjärdeniin ja siellä kurvattiin Fallholmenin puolelle, jossa oli jo yksi venekunta Porvoosta.

Tuolta ulkonta kun tulee sisään, on oikeesti lähestymismerkkiä noudatettava, siin vasemmalla on kivi.

Mutta aikas pian lähtivät pois, kun ruokaa aloin laittaa.

 

 

 

 

 

Tällä kertaa nyyttejä ja Nysä-makkaroit, olivat hyvii.

 

 

 

 

Siinäpä pieni tietoisku saaren ja ”vuonon” sijainnista.

 

Nää Uudenmaan virkistysalueet on siinä mieles pikkasen eri mihin me Espoolaiset totuttu: puut pitää ite sahata, ei katoksia yms. pientä.

 

 

 

Siinä Sarza omalla vakkariksi jo muodostuneella paikalla.