Selaat arkistoa kohteelle knots.

Uudet kujeet

10.7.2017 Yleinen

Aamulla ensimmäiseksi ihailemaan, miltä näytti kaiteet yön jälkeen.

Kyllä noita kelpaa näyttää ja jopa kertoa, etää ihan ite tein. Jopa yllättävänkin lakkamainen pinta. Huomiseksi luvattu sadetta, joten saapi nyt jäädä väliin uusintakäsittely, kas kun pressu pitää saada alas, jolloin voipi tuulessa hieroa rikki pehmeän pinnan.

Eiköhän näitä kauniita päiviä viel tälle kesälle osu ??

Sitten olikin paikan vaihdon vuoro.

Ensin meidän piti mennä Birsskäriin, nro 842, mutta matkalla päätettiinkin vaihtaa kohdetta ja päädyttiin muutama maili lännemmäksi, Stora Hästö:hön, nro 846, jossa emme ennen ole olleet. Birsskärissä sen sijaan viime kesänä kävimme.

Mukava saari. Suojaisa matalahko lahti, vain lännestä käyvä tuuli sopii tähän. Luontopolku, joka on hyvin merkitty, paitsi me ei pysytty merkeistä huolimatta polulla, vaan ”eksyttiin” eteläpuolella saarta pois siitä, saaden kylläkin hienot näköalat eteläiselle saaristolle.

 

 

ensin lounaaseen ja sitten kaakkoon.

 

 

 

 

 

 

kyllä täällä silmä ja mieli lepää.

 

Mutta matkalla tänne ”huipulle” kiinnitti eritystä huomiota puusto. Isoja alueita lehtipuuta ja mikä kummallista, minusta, haapaa on paljon.

Empähän ole ennen törmännyt moiseen saaristossa. Kaippa se on niin, että siksipä meidän saaristomme on niin rikasta, kun se muuttaa muotoaan koko ajan, riippuen millä alueella olet.

 

Siinä oli lenkin jälkeen hyvä huilata. Kelikin kun sattuu oleman ihan kohillaan.

 

 

 

Sitten pitikin alkaa ruuantekopuuhiin. Puita oli, ne oli sahattu pieniksi pätkiksi ja oliva kuivaa koivua. Esimerkillistä toimintaa. Pilkkoa piti itse. Työväline sitä varten oli minulle outo, mutta harvinaisen toimiva, ottaen huomioon, että ei ole Fiskars.

Tuo renkula varressa, lähellä päätä, oli oiva ratkaisu. Ei päässyt luiskahtamaan liian lähelle terää. Empä ole ennen tällaista tavannut.

Tässä saaressa onkin paljon, mitä minä en ole nähnyt tai kokenut. Oppia ikä kaikki.

 

Tulet sain aikaiseksi ja niillä sai viljapossu uutta väriä.

 

Siinä sivussa silmäilin aikani kuluksi kulkupeliämme, joka vielä oli ”tuuletus”asussa. Liepeet ylhäällä, etteivät osu kaiteisiin. Vasta illalla meinaan alas laskea. Huomenna sataa.

 

Heinä – elokuulta löytyy tuolta lisää kun klikkaa

Tilaa tästä veneen nimi- ja rekisteritunnustarrat

Matka jatkukoon

7.7.2017 Yleinen

Kaupasta neljän päivän eväät, septi tyhjäksi ja vesitankki täydeksi.

Kyllä kelpas lähteä lähes tyynessä kelissä Nauvosta kohti etelää. Tavoite toissa vuotisessa paikassa mut viereiseen saareen päädyttiin.

Liikennettä yllättävän vähän kelistä huolimatta. Rupeekohan purkkari-ihmiset jo valittamaan kun ei tuule tarpeeksi??

 

 

Saari on Väestre Båtskär.

Ei mikään lapsiystävällinen jyrkkien kallioiden vuoksi.

Mutta näköalaa sit senkin edestä.

Edellisellä kerralla olimme tuolla kiven heiton päässä, Mellan Båtskärissä.

Sehän on melkein kuin lahden pohjukka.

Äsken kun kävin vilkasemassa, oli sinne tullut yksi vene.

 

 

Kuvaa sekä ”alhaalta” että ylhäältä

Huikeet on maisemat.

Kävin muutaman heitonkin tekemässä, mut ei muuta kuin sormen mittasia seuraajia.  Niitä ois mennyt seitsemän tikkuaskiin ja silti ois rapissu jos heiluttais…..

Kyllä on luonto saaristossa kovaa. Toi käkkärä kiemura kasvoi tuolla huipulla.

 

 

 

 

 

 

 

 

Näitä kelojahan täällä onneksi riittää, on niitä tarvitsevilla eläimillä mitä kaluta.

 

 

 

 

Nauvo 6.7.-17

6.7.2017 Yleinen

Lähdettin hetimiten aamupalan jälkeen, ennen tuulen voimistumista ajelemaan kohti Nauvoa.

Oli sitten pikkasen erikoinen laituriin kiinitys, enpä moista ennen nähnytkään.

Joutu maalaispoika oikeen miettimään, miten tohon saa kiinni. Onneksi naapuri opasti.

Tämmöiset värkit vievät vähemmän tilaa eikä ole poijut estämässä laituriin tuloa. Kätevä systeemi kun sen oivaltaa.

Hangossahan se yks sotkeentu poijuun ja mekin kerran meinattiin poijun kettiin ittemme sotkee.

 

Kun vene oli kiinnitetty, maksunpaikka, Satamamaksu 28.-€ sis kaikki, sauna, sähkö jne. Ja mikä myös erikoista ja ekaa kertaa mulle, se että septin pystyy tyhjentämään omata paikalta. Tuovat letkun veneele ja sillä selvä.

Laiturinäkymää.

Kävin ”laituriostoksilla” ennen saunaa, samalla sai jaloittelua.

 

Saunaa saatiin odottaa klo 16:30 asti, oli siivoustauko, mutta kyllä kannatti oottaa. Lauteilla hyvä vaihtaa mielipiteitä muiden seilaajien kanssa. Kelit oli pääasiana keskusteluissa, eri toteen tuulet. Ne kun ovat vähän rassaneet yhtä sun toista matkaajaa.

Kävin ”laituriostoksilla” ennen saunaa, samalla sai jaloittelua.

Virkistäytyneenä lähdettii ravinteliin ruokailulle. Viimevuonna jo hyväksi havaittu ravintola oli tänäänkin meidän valinta ja sieltä listalta pizzat. Tulee varmaankin pizza-kiintiö tällä reissulla täyteen ?????

Pieni lenkki kaupalle, Sale ja kmarket vierekkäin. Pientä makeeta tarttui mukaan.

Ysin lippusoiton jälkeen koputettiin veneeseen ja satamahenkilökuntaan kuuluva poika kyseli lippua, sitä joka kiinnitetään keulakaiteeseen. Ihmeekseni sitä ei ollut ??? No onko kuittia ? Roskikset olin vienyt jo onnekseni aikaisemmin, ja lompakosta tyhjentämäni kuitit olikin tallella ”uudessa”roskapussissa. Kelpas pojalle. Huh.

Eipä tässä tällä kertaa muuta.
varusteleka.fi

Uudet kujeet

5.7.2017 Yleinen

Aamulla herättiin aallokon lyödessä veneen kylkeen. Tuulen suunta oli pikkasen kääntynyt enempi pohjoisen puolelle kuin eiliset ennusteet olivat kertoneet, jotenka se kääntyi saaren myötäiseksi osuen veneeseemme. Ei mitenkään pahasti, mutta vähän se rassasi. Jäi aamupala oottamaan tyynempää paikkaa.

Liinat ja ankkuri veneeseen ja kohti länttä, ainakin vähän matkaa.

 

Niin jäi taaksemme saari, jota ehkä emme jää kaipaamaan, mene ja tiedä ??

Jonkin matkaa ajoimme army-väylää, ennen ”viralliselle”väylälle pääsyä.

 

 

Tällai kuvassahan se ei erotu muusta maisemasta juuri mitenkään, paitsi kun karttaa vilkasee, on syväykset kohillaan isommillekin laivoille.

Ajoimme kymmenisen mailia länteen, Nauvon eteläiseen saaristoon. Kirjaisista kaakkoon kolmisen mailia, löytyi meille mieluinen paikka.

Jouduttiin kylläkin vähän haeskelemaan.

iVähän huojuvaa kuvaa, kun en viitsinyt muokata. Tämä saari oli se mihin ajattelin ekaks mennä, mutta rannat liian matalia meille. oli kolmen saaren rypäs Stora ja Lilla klobbskärien välissä. Sitten kierrettin pienemmän Klobbarin kaakon puolelle, ja johan rupes löytymään. Olikin oikeen ”lottovoitto”, varsinkin kun tuuli luoteesta.

Jos ei olis näin tuulista ja viileä keliä, en ole varma, olisko tämä viisas paikka. Väylä menee puolen mailin päästä. Siitä jos iso Targa pyyhkäsee, voitas olla kalliolla. Mut ei ole paljon Targoja näkynyt. Eikä hirveesti muitakaan.

 

 

 

Lähdettiin palasen jälkeen pienelle lenkille, että sais noi pers-lihakset pientä helpotusta.

Kelikin suosi eilisen huttusateen jälkeen. Olo tuntui mahtavalta.

Siellä oli luonto taas tehnyt jos jonniimoista kieppii ja käppyrää.

Missähän se Sarza2 luuraa kaltsin takana.

Jos kartasta ei muuten löydy, koordinaatteja. 

Tuossa riittää kyllä syväys purkkarillekin, jos siirtyy pari-kolme metriä ulos päin, on varmaankin 2 metriä.

Ei välttämättä lapsiystävällinen.

Historiaa:

Täältä noin maili lounaaseen sijaitsee Gullkrona. Se on ollut asuttu jo 1700-luvulta alkaen ja mainittu 1540 Guskrona nimellä. Siellä oli luotsiasema 1600-luvulta vuoteen 1926 joka siirrettiin Timmerholmiin. Kunnostettu tuulimylly vuodelta 1859.

Gullkronan selkä on tarun mukaan saanut nimensä siitä, että Blankan, Numur Blanche, k 1363, heitti kultaisen kruunun veteen, koska ihastui niin maisemista. Albert Edelfelt on maalannut Kuningatar Blanka-maalauksen, jossa tämä laulaa, kuinka uljas Blanka-ratsu kuljettaa Haakon-poikaa.

 

Sunnuntaiksi Hankoon Saunomaan

2.7.2017 Yleinen

Kun ei eilen päästy saunaan, lähdettiin Hankoon.

Mutta, ennen tätä, piti lähteä Lilla Byxholmista, jonka päätin sitten tehdä ihan yksin, ei pelkästään kuvauksen vuoksi, vaan hyvää harjoitusta hoitaa homma yksin, jos vaikka joskun oikeesti pääsee / joutuu sen ihan iteksee tekemään.

Matkalla oli vähän keinutusta, mutta eipä se meidän menoa paljon haittaa. Sarza2:n menee myötäiseen aikas pehmeesti eikä paljon kiemurtele, jos nopeuden pitää 18 – 25 solmussa. Aalto oli semmosta vähän yli metristä ja merisään mukaan suurimmat liki 2 metriä. Tuuli oli Hangon edutalla tuolloin 12 – 14 m / s . Pikkasen se fiskareita keinutti.

 

 

 

Niin päästiin upouuteen kahvilaan kaffelle.

Ja kohta testaamaan uusi sauna, ovatten kovasti kehuneet sitä ja sen löylyjä.

 

edit klo 15:15

Kyl oli kehujen arvoinen, näkymää riitti ja vähän tapahtumaakin.

Tämä itään päin.

sekä  kaakkoon

Näkymä löylyhuoneesta, harvassa saunassa satmissa tällaista, tai minä en aiemmin tavannut.

Terassilta näkyy vanha toimisto ja sauna, en minä ainakaan jäänyt kaipaamaan. Ja näkyypi pala vanhaa Hankoa puutaloineen.

Ja sit niitä tapahtumia.

 

Moottoripujehtia yritti poijukiinnittyä, mutta tuuli painoi poijuun ja potkuriinhan se meni, joko oma köysi tai poiju tai pahimmillaan molemmat. Poijun ketju saapi pahaa jälkeä jos potkuriin menee.

Kumiveneellä tuli apuja paikalle.

 

 

 

 

ja oikeen livenä ja huojuvana:

Tähän lopuksi sopii hyvin suhteistani mereen, Sarza2 ja Madam

 

 

 

Yön jälkeen

30.6.2017 Yleinen

Yö sujui ilman ongelmia mutta aikaisin aamulla heräsin kun keulassa olevat portaat osuivat rantakallioon.

Pusakkaa päälle ja tarkistamaan. Kiristin ankkuriköyttä parkymmentä senttiä, sen verran oli antanut muta/savipohja antanut periksi. Tuuli oli aika voimakkaan puuskainen ja suunta oli ihan erisuunnasta kuin olin funtsinut. Kun vielä keulassa fiksailin, pääsinkin takaisin vällyjen väliin. Ja siellä viihdyinkin ennätyksellisen pitkään, kympin pintaan heräiltiin, meni Muistojen Bulevardi ohi, ei ole veneellä kyl monesti tapahtunut.

Ennen ruokailua, pienelle saarilenkille.

Matkalla oli yhtä kiero oksa kun on kipparikin.

Ja onko maakuopan tarkoitus aikoinaan ollut asumus vai ruuansäilöntämonttu ??

Oli tarkoitus ollut mikä tahansa, nyt sen saa unohtaa, sen verran huonos hapes on.

 

 

 

 

Pikkasen tällä puolen saarta tuo tuulen vaikutus on isompi, että Madam päätti kokeilla jotain vanhaa konstia ,,,,

 

Upeet ovat näkymät laguunin puhjukkaan.

Tarkkanäköinen tietenkin huomasi jo eilisen letujen tekopaikan, melkeinpä keskellä kuvaa.

 

Tuossa ollaan nähty joskus kylkikiinnitysellä Sarzan kokoinen vene, mut pitäisi olla tosi kirkas keli, että minä tänne ajaisin isommalla kuin kumivene.

Ja kun oikeen hätä tulee ,,,

Nätiksi oli maalattu puucee.

Ja ympärillä ei tuoksunut kuin……

 

 

 

 

.

Sehän on ……

suopursu

 

Ruuan jälkeen lukuhetken aikana alkoi taas meteli kuulua keulasta, enkä tarkoita että Madam olisi mennyt nokkosille, vaan tikkaat osui taas kallioon. Nyt sitten tein sen mikä olisi jo alun alkaen pitänyt.

       

Liina perästä takaviistoon puuhun kiinni.

Oikean puoleisessa kuvassa näkyy, kuinka ankkuriköysi menee alas tuon pelasturenkaan alta, enkä tarkoita tuota mustaa nauhaa.

Jokohan nyt pysyy ???

Täällä on tuolla väylällä semmoset 15 m/s tuulta, kertoo merisää.

 

Katotaan mitä ilta / yö tuo tullessaan.

 

Ohikiitävää

 

isot aallot sotalaivasta

30.6.2017 Yleinen

Meni vaihteeksi sotalaiva ohi ja onneksi nyt olin hereillä. Viimeeksi en ollut.

Ottaen huomioon, että nyt oli tankit melkeinpä täysiä sekä kaiken maaliman retonkia pidempää ressya silmällä pitäen, painaa Sarza2 nyt noin 4 tonnia, niin eipä paljon vaikuta keikkumiseen, kun laineilla kokoa. Lisäksi tietenkin ranta, mihin se osuu, vaikuttaa tosi paljon.

Nyt siis vältyttiin kosketukselta.

Sateinen päivä maanantai 12.6.-17

12.6.2017 Yleinen

Satoi, satoi, heti aamusta alkaen ihan niinkuin sääennusteet olivat luvanneet.

Siitä huolimatta päätettiin lähteä liikenteeseen heti aamupalan jälkeen, koska iltapäiväksi ovet luvanneet kovaa tuulta, jopa 12 m/s , joka tarkoittaan kohtuullista aallokkoa, semmoset 1 – 1,5 metrisiä ?? Väylä, jota pitkin päästään kohdesaareemme, kulkee parissakin paikassa ison selän pohjoispäätä sivuten, joten näin vältettiin inhottava sivutuulen aiheuttama keinuttelu.

Matkalla käytiin tankkaamassa Tirmossa ja löpöö mahtui 138 litraa, jolla määrällä olimme ajaneet 108 merimailia. Oma veikkaukseni on, että edellisessä tankkauksessa ”bensapoika” ei ollut ”narraamalla” valuttanut viimeistä paria kymmentä litraa, niinkuin minä tein sen ensimmäisen purskahduksen jälkeen, siis purskahdus, joka tarkoittaa, että tankki on täysi..

Tämä tarkoittaa kulutukseksi hitaasti kiiruhtaen,  setsemän solmun vauhdilla, noin litraa per meripenikulma ??

Päästiin aallonmurtajan suojaan turvallisesti, ennen ”hässäkkää. Täytyy sanoa, että jos kaakosta pahasti puhaltaa, jää tähän satamaan tulo ainakin minulta tekemättä, kuten videosta voi päätellä.

Tehtiin sitten pieni tutustumis kävely, mutta paikat olivat kiinni näin maanantaisin, niin ravintola kuin sauna ?? Toisaalta, eihän tämmöisellä kelillä kukaan ”järkevä” tulekaan tänne. Meno voipi olla pikkasen toisenlainen Jussin jälkeen. Ja oli viikonloppunakin ollut kuulemma melkein täys tää satama.

Sade ja tuuli vaan jatkui, mut mä uhmasin luontoo, ja läksin käyskentelemään ….

 

 

Täällä on sentää puut pätkittynä, ei tarvi ite ku halkoo, tosin tolla kirvellä ei saa ku korkeintaa nirhaman sääreensä.

Nyt saatavilla upea tiikkitarjotin vaikka oman veneesi nimellä!
Nyt saatavilla käsittelemättömästä teakista valmistettu tarjotin, johon laserilla poltettu haluamasi logo tai kuva ja teksti. Tarjottimella saat veneeseesi hiukan luksusta - merkkauta tarjotin vaikka oman veneesi nimellä ja tunnuksella!

Pakkohan se oli yks laiturikuvakin ottaa. Tossa oli meidän keulan puolella yks venho, mutta läksivät vähän aikaa sit pois, niin sanotusti ’hyvän sään aikaan’.

Noista nuotiopuista tulikin tällainen historiatieto ongittua wikista esiin:

”Linnoitusupseeri Magnus Otto Nordenberg perusti vuonna 1728 Fageröön, nykyiseen Kaunissaareen, tuulivoimalla käyneen sahan, joka oli toiminnassa vuoteen 1742 saakka. Yhdessä veljensä Carl Fredrik Norden­bergin (myöhemmin Nordenskiöld) kanssa hän ryhtyi suunnittelemaan saareen suurta teollisuus­keskusta ja samalla markkinapaikkaa, jonne olisi rakennettu muun muassa myllyjä, laiva­telakka, kirjansitomo, köydenpunomo ja masuuni sekä suuri satama. Saaresta olisi tullut myös hylkeen­pyynnin keskus, ja hylkeistä saatavaa rasvaa olisi käytetty saippuan valmistukseen. Saarelle suunniteltiin ruutukaava, jonka mukaisesti rakennukset aiottiin sijoittaa. Aikomuksena oli myös hankkia kruunulta erivapauksia ja jopa muodostaa saaresta ”ulkopoliittisesti neutraali tasavalta”, joka olisi Ruotsin ja Venäjän välisten sotien ulkopuolella. Selvinä esikuvina hankkeelle olivat Zaanin teollisuuskeskus Hollannissa ja Alingsåsin teollisuuskeskus Ruotsissa lähellä Göteborgia. Saarta pidettiin sijaintinsakin vuoksi edullisena, koska sieltä olisi voitu toimittaa tavaraa myös Haminan ja Loviisan linnoitustöihin. Suunnitelmaa pidettiin kuitenkin täysin epärealistisena. Helsingin porvarit asettuivat sitä suorastaan vastustamaan, varsinkin kun saaren sahalaitoksesta olisi tullut Helsingin sahojen vaarallinen kilpailija ja pidettiin epäoikeudenmukaisena sitä, että se olisi saanut virallisia erioikeuksia. Suunnitelmat jäivätkin toteutumatta”.

Suora lainaus Wikipediasta.

 

Kotio kohti, kahden pysähdyksen taktiikalla

11.6.2017 Yleinen

Herätti kevyeeseen vesisateeseen, oikeestaan tihkusateseen jo ennen kahdeksaa.

Aamupalat nassuun ja menoks.

 

Siinä viimesiä vilkaisuja Kaunissaaren kylään päin, tai ainakin mitä siitä ton aallonmurtajan takaa näkee.

Liikenne oli aika rauhaisaa, toki, enempi kun Kotkaan päin mentiin, olihan nyt sunnuntai. Töissäkäyvät kiirehti jo kotia kohti.

Kun ei oo tsuumi, ni aikas juonost näkkyy. Sori. Mutta keliä ei voinut moittia,

 

 

 

Parin kymmenen mailin jälkeen sisään

Lillfjärdeniin ja siellä kurvattiin Fallholmenin puolelle, jossa oli jo yksi venekunta Porvoosta.

Tuolta ulkonta kun tulee sisään, on oikeesti lähestymismerkkiä noudatettava, siin vasemmalla on kivi.

Mutta aikas pian lähtivät pois, kun ruokaa aloin laittaa.

 

 

 

 

 

Tällä kertaa nyyttejä ja Nysä-makkaroit, olivat hyvii.

 

 

 

 

Siinäpä pieni tietoisku saaren ja ”vuonon” sijainnista.

 

Nää Uudenmaan virkistysalueet on siinä mieles pikkasen eri mihin me Espoolaiset totuttu: puut pitää ite sahata, ei katoksia yms. pientä.

 

 

 

Siinä Sarza omalla vakkariksi jo muodostuneella paikalla.

 

Kaunissaari kutsui

10.6.2017 Yleinen

Eikös se Junnu-vainaa jo laulanut Kaunissaaresta. Sinne siis.

 

Tältähän se lähestyminen näyttää. Kuten kuva kertoo, pilvipoutainen, leppoinen etelän puoleinen tuuli saatteli meidät suojaiseen satamaan.

Ja parkkimaksu tuli heti. Autolla toi vois ottaa kupoliin, mutta ei veneillessä. Se kuuluu asiaan. Täällä se on vain 18.- € sisältäen sähkönkin. Ei paha. Vesivessat oli remontissa, joten piti tyytyyä puuceehen tai sit omaan posliiniseen.

Käytiin ”vakoilemassa” paikallisen ravintelin listaa, mutta tällä kertaa veneruokailu voitti.

Sit olikin pienen rundin vuoro.

 

Paljon on taloja, osalle vois jo pikku hiljaa tehdä pientä julkisivukorjausta, mut muuten kauniita ovat.

Harjottelin nyt pelkkien still-kuvien ottoo, kun toi kuva muuten on aika rauhatonta.

 

 

 

Kaunista on, kuten nimikin sen jo kertoo…

 

 

 

 

Kalastajat lähti rysää viemään, joten paparazzi iski heti paikalle

Se rysän asentaminen melkeen keskellä kuvaa, noitten kivien yläpuolella. Pahus kun ei ole tsuumia.

Muuten vaan kuvaa ilmoista

Kotkalaisii ja kenties Haminasta myös on veneitä ja viikon loppuu viettävät ?? kaljaa näkyy menevän joillakin enempi ku ois tarpeen. Vaan mikäpä minä oon sanomaan.

Pieni historiapläjäys, lainaus wikipediasta :

”1900-luku

Kaunissaaren asukasluku kasvoi nopeasti 1900-luvun alusta lähtien 1940-luvun lopulle asti. Ennen toista maailmansotaa Kaunissaaressa oli noin 150 asukasta ja vuonna 1950 heitä oli 241. 1960-luvulla väestö vähentyi nopeasti – vuonna 1970 asukkaita oli vain 37. Nykyään ympärivuotisia asukkaita on 5–10.[4]

Kaunissaaren pääelinkeino on ollut kalastus, joka edelleen mahdollistaa ympärivuotisen asumisen saaressa.

Nopean väestönkasvun takia Kaunissaaressa oli paljon lapsia, ja koulun rakentaminen aloitettiin vuonna 1901. Koulu oli myös kylätominnan keskuspaikka. Vuonna 1965 kaunissaarelaisia lapsia oli niin vähän, että opetus lopetettiin.

Kaunissaareen saatiin sähkö vuonna 1982 ja vesijohtovesi 1989. Vuonna 1988 avattiin kauppa ja kahvila. Nykyinen vierasvenesatama rakennettiin 1990-luvun alussa, koska vanha ruuhkautui matkailun takia”.