Selaat arkistoa kohteelle kesä.

Kotiin tulo ja ongelmia

21.5.2018 Yleinen

Kun pejantaina lähdettiin tuulisessa ja viileässä kelissä kotia kohti, tuli koneongelmia.

Kurvattiin Rövarin laituria rantautumismielessä katsastamaan, kun koneen öljypaineet laski hälyyttävästi.

Pieni keskimmäinen mittari mittaa öljyn paineet, ja pitäisi olla yli puolen välin eikä noin, kuten nyt.

Ja kun tyhjäkäynnille laitoin, oli vielä hälyyttävämpi.

 

 

 

 

 

Kyllä vähän kylmäs ajella kotiin, kun ei päältä päin nähnyt mieään, kun konehuoneeseen vilkaisin.

Rannassa seuraavana päivänä juttelin kaverin kanssa, jolla ollut useammassakin veneessä saman moinen kone. Hän kertoili, että yleensä tuo viittaa öljybpaineventtiileihin. Olin yöllisen tutkailun perusteella tullut samaan tulokseen keskustelupalstoja selatessani.

Sattui vielä tällä kaverilla olemaan veneessään osat, jotka siis ostin. Siispä asentamaan.

Tässä mötikässä, joka toimiin öljyn lauhdittimena, on nämä venttiilit.

kävi kuitenkin sillai, että kun olin asentanut ja koeajolenkin tehnyt, niin vyoti pikkaisen öljyä.

Paineet olivat ok.

 

 

 

 

Tuossa hyvin ilmenee, missä asennossa painemittarin viisarin kuuluu olla.

 

Sitten kävi vahinko, kiristin pulttia pikkaisen liikaa, jolloin napsahti poikki.

Tuossa ruuvarin kärjen kohilla on se poikkimennyt.

KELE …….

Nyt saa jäädä huomiseksi katkenneen irroitus, kun tuo selkäkipu taas rajoittaa aherrusta.

Se on vihoitellut nyt vesillelaskusta asti, tuli riehuttua liikaa silloin.

 

Otin kuitenkin dronen mukaan, joten päätän tän raportoinnin ilmakuviin.

Vaikka veneitä onkin aika paljon kentällä, täytyy muistaa, että on vasta 20.5. Joskus 70-luvulla ensimmäiset laskut tehtiin vasta 13-16.5.

 

Jokohan kohta ….

28.1.2018 Yleinen


 

Tilaa tästä veneen nimi- ja rekisteritunnustarrat

Perheen retki merelle 16.6.-17 perjantai

17.6.2017 Yleinen

Olimme sopineet jo aiemmin, että jos kelit sen sallii, lähdemme koko porukalla meriretkelle ja näin teimme.

Keli oli ainakin satamasta lähdettäessä ihan oukei.

Nouto lastauspaikalta, koska rompetta on pienten lasten perheellä jonnii verran, otettiin jopa rattaat mukaan, jotka myöhemmin osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, sai pikkutytsy rauhassa ottaa päivänokoset, sitten kun vaan malttoi.

Svinösundin jälkeen kun piti lähteä kunnolla vauhtiin, huomasin heti, että nyt ei kaikki ole koneen osalta kohdillaan. Ei kiihtynyt niin kuin kuuluisi, ja plaaniin nousuun jouduin käyttämään ekaa kertaa trimmilevyjä apuna. Volvo Penta ei myöskään ottanut täysiä kierroksia, hikisesti 3500 rpm ja sisälle tuli semmoista palaneen kumin katkua, niinkuin hihna ois luistanut.

Hiljensin Amiraalisataman kohdalla, niinkuin muutenkin siinä teen, ja ajelimme hissukseen seuraavalle isommalle selälle, Rövaren ja Härrön pohjoispuolella olevalle. Kone seis ja luukku auki. Ensin en hiffannutkaan mikä vois olla ongelma, mutta kun aikani seurailin turbon letkuja huomasin, että turbon mittarille menevä letku oli yhdestä liitoksesta irronnut, oma moga kiinnitettäessä. Olin näet aatellut aikoinaan testiojon jälkeen laittaa siihen klemmari, no olinko?? en ollut ja nyt se sitten kostautui.

Kun kone alkoi pelittää niinkuin piti, hurautimme suorilta ulkoväylän kautta kohti ajateltua leiriä.

Tuuli kohtuullisesti lännestä, eli meille vastainen, joten lasten takia jouduin pudottamaan nopeuden 15-16 solmuun, aallokko oli noin 40-50 senttistä.

Ensimmäinen saari jota olin ajatellut, ei onnannutkaan. Bylandet. Meidän mielipoukamaan olikin joku isohko vene jo ankkuroitunut, dam’it.

Vaihdettiin länsipuolelle, poijupaikoille. Rantautuminen onnistui loistavasti, kiitos hyvän miehistön. Pesue rantaan haistelemaan keliä. Ja keli ei nyt tuohon kohtaan oikein sopinut. Tuuli kävi suoraan ruuantekopaikkaan ja koska meri on vielä aika kylmä. n 11 asteinen, pitemmän päälle tulisi siinä kylmä.

Komento: kaikki veneeseen ja paikan vaihto. Vaihtoehto kaksi : Stora Svartö

Siispä sinne. Onneksi sinne ei ole kuin muutama maili, joten aika pikaisesti oltiin perillä.

Kello alkoi jo tikittää ruokaa. Heti miten juuresten kuorintaan ja nyyttien rakentelua sekä tulien tekoon.

Kaikki vaan kuutioiksi, sulatejuustoo ja ihan tilkka vettä. Tietty mausteita varovasti-lapset.

Nuori kippari tuli tietenkin auttamaan sytykkeiden teossa. Kirves  kiinnosti kovasti.

 

Siinä sai äiti opastaa tytärtään varomaan tulta.

 

 

 

 

 

 

Nyytit noin tunniksi tulille, pihvit vähän vähemmän aikaa ja tomaatit jossain siinä välissä sekä kasvisnakit.

 

 

 

 

Tommoselta se sit näyttä ja hyvää oli.

 

Veikka ei tietenkään jaksanut ihan kokoaikaa ruuan teossa olla, joten hänelle keksittiin paljon parempaa tekemistä ,,,,,

Kun mahat olivat kaikilla täysiä, olikin muuten vaan yhdessä oloa.

Hyvät olivat kalliot jopa pikkuneidin ryömiskellä.

Siinä se päivä vierähti ehkäpä liiankin nopeesti, toki lähtöletut paistettiin.

Suurimman osan matkaa köröttelimme hissukseen, nauttien lähes tyynestä meri-ilmasta

 

Ilme kertokoon kaiken ……

 

sekä peräaalto ,,,,,

 

 

 

 

kotisatamaa panoraamana

Kotio kohti, kahden pysähdyksen taktiikalla

11.6.2017 Yleinen

Herätti kevyeeseen vesisateeseen, oikeestaan tihkusateseen jo ennen kahdeksaa.

Aamupalat nassuun ja menoks.

 

Siinä viimesiä vilkaisuja Kaunissaaren kylään päin, tai ainakin mitä siitä ton aallonmurtajan takaa näkee.

Liikenne oli aika rauhaisaa, toki, enempi kun Kotkaan päin mentiin, olihan nyt sunnuntai. Töissäkäyvät kiirehti jo kotia kohti.

Kun ei oo tsuumi, ni aikas juonost näkkyy. Sori. Mutta keliä ei voinut moittia,

 

 

 

Parin kymmenen mailin jälkeen sisään

Lillfjärdeniin ja siellä kurvattiin Fallholmenin puolelle, jossa oli jo yksi venekunta Porvoosta.

Tuolta ulkonta kun tulee sisään, on oikeesti lähestymismerkkiä noudatettava, siin vasemmalla on kivi.

Mutta aikas pian lähtivät pois, kun ruokaa aloin laittaa.

 

 

 

 

 

Tällä kertaa nyyttejä ja Nysä-makkaroit, olivat hyvii.

 

 

 

 

Siinäpä pieni tietoisku saaren ja ”vuonon” sijainnista.

 

Nää Uudenmaan virkistysalueet on siinä mieles pikkasen eri mihin me Espoolaiset totuttu: puut pitää ite sahata, ei katoksia yms. pientä.

 

 

 

Siinä Sarza omalla vakkariksi jo muodostuneella paikalla.

 

Kelit jatkuu

7.6.2017 Yleinen

Aurinko hellien toivotti meidät uuteen päivään. Tää on lyhyt pätkä aamusta ja lähdöstä.

Tänään onkin sit pitkähkö legi eli ajomatka. Päätettiin mennä matkamme itäisempään kolkkaa, Tammioon asti. Ja miksi suorilta sinne asti ilman yöpymistä. Ovatten luvanneet huomiselle, torstaille, kovaa itätuulta.  On kivempi ajella sit myötäistä, ku pois lähetään, jos lähetään.

Matkalla Tammioon, tuli vastaan seitsemän venettä joista yksi siviilivene. Video meni vähän plörinäks noista vastaantulevista, oli kamera väärässä paikassa nopeuteen nähden. Että voi kaide sattuakin samalle korkeudelle !!!

 

Alkumatka mentiin körö-vauhtia, mut sit selälle ku päästiin, palattiin normi matkanopeuteen.

Nyt on tankit täys löpöö semmoset 350 lt ja vettä 100, plus muuta kampetta.

Eipä se vaikuta kulkemiseen muuta kuin vakaammin menee.

 

 

 

Semmoset 45 mailii, ni alko talot Tammiossa näkymään.

 

Kuva kertoo, et ei toi ilma ole aamusta paljo muuttunu.

Kello on kuvassa jostain syystä väärin, oikeesti oltiin laituris jo klo 11:40

 

 

 

On siinä venekuuria ja taloa, enpä ois uskonut, että näin paljon rakennuksia täällä.

Kuulemma 70 taloo, eli pihapiiriä, joista vain kahta asutetaan ympäri vuoden.

Ennen ollut jopa 45 perhettä ympäri vuoden.

 

 

Talot, niiden pihapiirit kuten ”tiet” muistuttavat Kaunissaarta, paitsi että täällä talot mun muistikuvan mukaan isompia.

 

 

 

 

 

Kyl nää pihapiirit on tosi nättejä, mut on niissä oma hommansakin.

Kun on vene, ei tartte nurtsii ajaa.

 

Mut tässäpä nerokas ratkaisu ei niin viherpeukalolle.

Koko piha kalliota.

Tuo keltainen talo taustalla oli melkeinpä yleisin talon koko saarella. Se kovasti paljo hämmästytti meitä.

Toista se oli rajan pinnassa, pieniä ns mummon mökkejä tai torppia. Tääl ei nähty yhtään sellaista.

Vaurasta porukkaa. nää kun on suurimmaks osaks rakennuettu 1800-luvun loppupuolella.

Ruokailun jälkeen tehtiin toinen lenkki, nyt pidempi. Takas tullessa ”törmättii” saarelaiseen, Kysyi haluttaisko nähdä saaren vanha koulu johon me tietysti et joo. Hänen isänsä veljensä kanssa olivat ostaneet sen aikoinaan ja nyt hän serkkuineen omistavat sen. Olin ottamassa tätä miestä vastaan laiturilla kun tuli saareen veneineen muutama tunti aikaisemmin, kertoi sen syyksi että päästää meidät kouluun. Kävi meille tsägä.

 

 

Siinä sitä nyt haikaillaan koulua ja sitä historian havinaa, mikä tuolla oikeesti huokui.

Talo tehty 1800-luvun lopulla ja kouluksi.

 

 

 

 

Oli siinä kakluunilla kokoa, oikeen tupla tulipesällä. En ollut moista ennen nähnytkään.

 

Ja tuommosii karttoi oli ku kouluu käytii.

 

Koulussa oli parhaimmillaan nelisen kymmentä oppilasta ja se lakkautettiin 1945.

 

Ja sit ku tää oli nähty, käveltiin tien toiselle puolelle ja yhteen pihaan, oven pielestä kotelo, joka piti sisällään kaksi avainta, toinen museoon ja toinen saaren ”seurojen taloon” joka myös teatterinakin on toiminut, oli oikeen numeroidut penkit.

 

En oo tommostakaan numerointii ennen nähny. Luulis et noit saa yle aikaa maalailla ku peffat hieroo pois. Mut ilmeisesti ei ole niin isoo käyttöö enää ??

 

Niis kahdes pienemmäs talos oli sit museo.

Saaristolaistavaraa.

 
Rekisteritunnustarrat veneeseen helposti ja näppärästi
Näillä rekisteritunnustarroilla täytät lain vaatimukset helposti. Liimaa vain veneesi kylkeen juuri sinua varten valmistetut rekisteritunnukset.

kaunis aamu

20.5.2017 Yleinen

Herärin jostain syystä jo vähän ennen kahdeksaa ja hetken päästä tuli tervehdysuinnille :

 

 

Kaunis näky.

 

Ei ollut örkit menneet ohi yön aikana, tai ainakaan eivät aaltoineen herätelleet.

Onneksi.

 

Aamupalan jälkeen kierrettiin saari ja ihasteltiin maisemia, näihin ei koskaan kyllästy.

Oli mulla virvelikin mukana. Ei tarvinnut liata tälläkään kertaa käsiä kalan suomuilla tai hajulla !!!!!

 

 

Olikin lounaan aika, joten asiaan :

Nautajauhelihaa, rosamundaa, terttutomaattia ja pikkasen tsukkiinia, siitä on tän päivän lounas tehty.

 

Ja maisema on mitä on, kyllä silmä lepää…..

 

 

Nyt sitten jännittämään illalla miten käy Suomi-pojan lätkässä, Suomi – Ruotsi välierämatsi, kerrasta poikki ja huonompi ei pääse mitallimatseihin.

Still in the sea

7.3.2017 Finland, boats,, Yleinen

Last summer still pics
me and my sons
quality time

and

you have to see, did she get on board ?

And it’s not not a mistake that the pics looks like …..

 

 

Vaatteet ja kengät - Sissos.fi

 

Merta ja mietteitä 바다에 반사

15.1.2017 Yleinen

Sitä miettii näin talvi-iltoina, mihin kesällä venho meitä kuljettaakaan.

Tai mitä kaikkee uutta venhomme saakaan varusteekseen.

Tutkailen netistä mitä ihmeellisempii hilavitkuttimii, josko tollasen tai tällasen hommais???

Onneks suurimmaks osaks aikaa ymmärrän olla realisti, enkä ihan kaikkee tilaa ,,,,,,,,,

Siinä vaan sokaistuu helpost ku maalimalt saa niin halvalla…….

Oon mä sielt kyl ihan tarpeellistakin hommannu, esim tää GoPro-kamera, tai siis kopio siitä.

Mainio vekotin ja oikeestaan innostanu mua hitostee, kuvamaan.

Oikeen ”näpit” syyhyy ku oottaa ens kesää.

Sit jos viel oppis oikeist kuvakulmis räpsimää tai videoo ottamaa.

Eikä se oo pelkästää kuvaaminen. Suuren olin saapi ku editoi niit videoit.

Se on kans yks taitolaji. nii paljo opittavvaa.

Ai ku oiskii olt tuol etelä mail tommone vekoti !!

 

Nää on Jeju-saarelt, etelä Koreast,

Ol yks hienoimpii paikkoi mis mie ikinää oon käynt.

Ja ettei iha merielämää unehuta, ol siel tämmöne nalle-esittelykii

Ei miul täl kertaa muuta mieles olt.

Tule tutustumaan Iittalan ihaniin tuotesarjoihin!
Iittalan verkkokaupasta löydät mm. Arabia Finland, Hackman, Fiskars, Rörstrand- tuotesarjat

www.booking.com

Kuvaa

10.1.2017 Yleinen

Tää kuva on otettu Bylandetissa 6.7.2015 kun oltiin Veikan kanssa saaressa, oli siel muitakii, niiku Veikan äiskä ja iskä sekä tietysti Madam.

Osu vaan silmää ku etin jotain ihan muuta.

Tule tekemään löytöjä Iittalan verkkokauppaan!

Sijoita Nordnetin superrahastoon!
Nordnet Superrahasto Suomi on markkinoiden ensimmäinen, aivan uusi ja täysin kuluton indeksirahasto. Rahasto seuraa OMXH25-indeksiä, eli Helsingin pörssin 25 vaihdetuimman osakkeen kehitystä.

• merkintä- ja lunastuspalkkio 0 €
• hallinnointipalkkio 0 €
• säilytys 0 €

 

Veneilykausi taputeltu

6.11.2016 Yleinen

Follow my blog with Bloglovin

So, captain and his crew are longing the summer
Tilaa Aku Ankka nyt superedullisesti vain 5,80 €/kk. Sis. digipalvelu Lataamon.

 

The season in numbers:

spending nights away from own harbour 64 night

and driven 1398 nautical mails
Volvo Penta was going 116,6 hours
gniknird gasoline 2216 liter.
keskinopeuden ollessa 12 solmua eli knots

ja jos joku ei halua laskea

keskikulutus 1,6 lt / maili
19 lt / tunti

Tuo kulutuslukema on pikkasen isompi viimekesään verrattuna. Syy on aika yksinkertainen: pienempi potkuri, isampi kulutus.
Nyt oli A5 kun edellisenä kesänä oli A6.
Taidan palata isompiin huiskiin,

Lento peruttu? Rahat takaisin.
GetAirHelp.com/fi

Tämä klippi on niinku : Heippa tää kesä