Selaat arkistoa kohteelle drone.

Leikkaamaton iltalento

15.2.2018 Yleinen

Gopro´lla otettu clippi ja ei käsitelty mitenkään.

Vahinko, kun en ollut ottanut automaattilähtöä, mutta onneksi sentään tajusin kuvata, kuinka tää laskeutuu itekseen vain yhdellä napin painalluksella,

Uuden Dronen ulkoilutus

11.2.2018 Yleinen

Kun se edellinen drone hävis sinne Keski Suomen metsikköön, piti uusi hommata.

AOSENMA CG035 Brushless Double GPS 5.8G FPV 4CH 1080P Gimbal Image Quadcopter Drone

 

Model  CG035

 

Tämä on huomattavasti pienempi mun kahteen edeltäjiin verrattuna, mut kait tämänkin voi kadottaa ??

 

Edellisessä olevat toiminnot:

seuraa minua, tee ympyrää yms en saanut koskaan toimimaan, kun ei suostunut kompassi kalibroitumaan. Tässä se oli helppoa, ekalla meni läpi eli gps toimii.

Ainut mitä en vielä testannut, oli toi kotiin paluu käsky, kun kerkes akun virta mennä sen verran vähiin, että piippaili.

Sen sijaan automaattinen ylös nousu ja lasku onnistuu paremmin kuin olin kuvitellutkaan.

Molammat toiminnot tapahtuu tosi pehmeästi.

 

Kimbaali pikkasen tökkii, eli jää välillä vinoon toi kamera, mut voihan tuo pakkaskelikin vaikuttaa. Tai sit pitää vaan ”herkistää” niveliä.

Samoin toi kameran akku ei tahdo kestää edes yhtä lennätyskertaa tai sit en vaan ollut ladannut sitä tarpeeksi kauan.

Tossa kaukosäätimessä on oma näyttö, tosin ei mikään huippu, mutta ei voi olettaakaan, sen verta halpis, alle 200 € . Tää oli halvin, mitä löysin näillä ominaisuuksilla.

Jos en hukkaa, niin enköhän mä tällä saa omiin tarpeisiini kuvia lintuperspektiivistä otettua.

Niitä varten, joita kiinnostaa, pikkasen teknistä tietoo:

  • 1080P HD Gimbal Camera,5.8G FPV real time transmission, monitor included.
  • Double GPS,one in the drone and the other in the transmitter,it can set height and achieve ”follow me function”.
  • Built-in brushless motors,more powerful and faster.
  • Attitude hold and GPS point orientation keep the drone flying stably and safely.
  • Cycling flight and headless mode enhance the flying fun.
  • One key return function can bring the drone back easily, and the fail safe function could
  • make the drone return immediatelly when it loses the signal.
  • The low battery alarm for the drone and the transmitter will remind you to bring the drone
  • back and change the battery of the transmitter.
  • Two way transmission controller.
  • Left(mode 2)/right(mode 1) hand throttle can be switched very easily,
  • Automatical taking-off and landing function.
  • Built-in 6 axis gyro, stable and easy to control.

Specifications:

  • Brand: AOSENMA
  • Model: CG035
  • Main color: White
  • Remote control: 2.4GHz mode 2 / mode 1(adjustbale)
  • Channel: 4 channels
  • Gyro: 6 axis
  • FPV: 5.8G
  • Video resolution: 1920 * 1080 30FPS
  • Photo resolution: 1920 * 1080
  • Motor type: Brushless motor
  • Function: Forward/backward, up/down, left/right, sideward flight,5.8G FPV real time
  • transmission, follow me function, attitude hold and GPS point orientation, cycling flight,
  • one key return,fail safe function,automatical taking-off/landing, low battery alarm, photo
  • and video taking
  • Remote distance: 300m
  • Image transmission distance: 150m
  • Monitor size: 4.3in
  • Flying time: 15-20 minutes
  • Battery for quadcopter: 7.4V 3200mAh li-po battery
  • Quadcopter battery charging time: About 180mins
  • Quadcopter battery weight: 140g
  • Quadcopter battery size: 145 * 36 * 21mm
  • Monitor charging time: about 90 minutes
  • Battery for camera: 3.7V 400mAh(built-in)
  • Camera charging time: About 60 minutes

Tälläkään kertaa valitettavasti, en ostanut kivijalkakaupasta, vaan netistä, Aliexpress oli välitysfirma.

Netistä löytyy aika paljon Youtube-materiaalia, jos haluaa katsoa muiden temppuiluja.


Vaihteeksi Kaapparissa 23-25.9.17

25.9.2017 Yleinen

Pieni kooste käynnistä Kaapparissa

Oltaisiin lähdetty jo päivää aikaisemmin, mutta tuuli sen verta navakasti, että nukuttiin yön yli ja.

Eikö yleensä kannata nukkua yön yli ennen tärkeitä päätöksiä !!!

Ei ollut tuuli tyyntynyt lupauksista huolimatta (ennusteet) ja aallokko oli kohtuullista, 1.5 metristä, joten kiltisti sisäväylää, Svinösundin kanavan kautta.

Suuntasimme ensin Stora Härröseen, mutta kaikki poijupaikat olivat jo varattu. Olihan nyt viikon loppu ja aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Toki, tuohon laituriin olisi allot ”taipuneet” ikävästi saaden veneen keinumaan enempi kuin kehdon, joten happamia olivat marjat tällä kertaa….

Siitä vaihdoimme läheiseen Rövargrundettiin, jossa oli pieni laiturikin. Ankkuri alas ja keula lauturin kärkeen. Kerkesin käydä tarkistamassa puutilanteen ja että tuuliko liikaa tulentekopaikalle, no tuuli ihan pirusti. Ja niin teki aallot täälläkin samaisen ”taipumisen, nyt sillä erotuksella, että niitä tuli molemmin puolin, ja välillä aika isojakin. Riski oli liian iso jäädä tähän. Jos ankkuri antaisi periksi, olisivat etukaiteet helposti uudelleen muotoillut, eikä välttämättä meidän haluamallamme tavalla. Siispä köydet irti, ankkuri ylös ja menoks.

Tällaisella voimakkaalla itätuulella ei lähistöllä ole kuin yksi hyvä paikka rantautua. Kaparen. Siispä sinne.

 

Laitoimme Sarzan kiinni laituriin, siihen, jossa ei ennen saanut kiinnittyä.

Nyt oli joku nypännyt kyltin pois, jossa kiellettiin kiinnittyminen tähän. Hyvä niin.

 

Tähän ei edes aaltojen ”taipuminen” ihan niin voimakkaasti osunut. Tuo pieni niemennokka hidasti sen vaikutusta aika tehokkaasti.

 

Ulkomeren puolella kuohui, ei nyt ihan hirveesti, mutta kuitenkin.

Korkein yksittäinen mitattu aalto oli tuon kuvan oton aikoihin ollut 2.4 metrinen, joten ei ihme, että tuolla kauempana oleva matalikko kiehuo valkoisena.

Saaressa oli veneitä aika paljon. Jopa sen verran, että päätettiin eka ruoka tehdä veneessä. Oli ruuhkaa tulentekopaikoilla.

Ne, jotka vielä työelämässä, saivat mielestämme ihan rauhassa kärventää makkaransa tulilla ilman meidän kaltaisia eläkeläisiä sotkemassa seassa. Meillä riitti kärsivällisyys odotella heidän kotiin lähtöä, joka tapahtuisi pienten veneiden osalta jo ennen iltahämärää ja isompien osalta huomisen iltapäivään mennessä.

Oli täällä huimapäitäkin liikenteessä.

Nuilla kun joutuu tänne päästäkseen melomaan pienen pätkää paikkaa, johon nää itätuulen mainingit aikas reippaasti pääsee, Rövaren ja Rövargrundetin välistä, josta ei oikeestaan vastarantaa näy.

Hatun noston paikka heille, kun eivät pienestä säiky.

 

 

 

Ilta oli aika hieno, noin kelin puolesta, vaikka ei se tyyntynytkään juurikaan.

Näillä meidän tallennusvälineillä ei valitettavasti kummoisia kuvia saa, joten tää illan tunnelman välittäminen lukijalle jää hänen oman mielikuvituksensa varaan.

Seuraavaan päivään.

Kaverin kanssa Kaapparissa

21.9.2017 Yleinen

Muistutus kesän toisesta bligiosoitteesta :

https://kipparinsilmin.blogi.net/blog/

Siellä on heinä – elokuulta yhteebsä 44 juttua ja vielä syyskuulta 7.

 

Kun tiesin, että päivä tulee olemaan hieno, pyysin Masin kaverikseni merelle. Käytiin ensin lounaalla, joten ei tarvinnut kaupasta hakea kuin pullat, nuotiokahveelle.

Kunnon pakkikahvit

Ja kahvit perinteisesti Masin kanssa pakilla keittäen nuotiolla, ja tällä kertaa Kaparen’issa.

Jatkossa aion käyttää saaresta yleisesti käytössä olevaa muotoa : Kaappari .

Siinä aikamme pyörittyämme, Masi bongasi örkin, jollaista en ollut kuunaan nähnyt.

Hepokatti, iso, noin 8 cm plus tuntosarvet

Kun kaffet oli hörpitty, oli aika opiskella. Masi oli siinä verraton apu:

Paperiset ohjeet oli Englannin kieliset, joten tavaamista riitti

Opiskeluun oli syyllinen, päydällä oleva drone. Se ei lukuisista yrityksistämme suostunut kalibroimaan kompassiaan, joten joutui taas lennättämään siinä toivossa, että ei ota ritoloita.

Ei ole helppo laji, ei. Ilmeisesti ei tuo Gyrokaan oli oikeissa asetuksissaan, kas kun vaappuu kun antaa leijua !!!

Siispä pitää jatkaa dronen hienosäätöä joskus paremmalla ajalla. Ja mieluimmin jonkun avustamana, sellaisen, joka oikeesti tietää näistä härveleistä jotain.

Sitä apua odotellessa …

Dronea lennättämässä

21.9.2017 Yleinen

Läksin parkkipaikalle treenaamaan dronen lentoratoja.

Yrityksistäni huolimatta, en saanut kompassia kalibroitua ohjeidenkaan opastuksella, mutta tuntuu tuo lentävän ilmankin. Tosin varoittavat, että voipi koko keksintö hävitä pitkällekkin.

Koska kompassi ei ole kondiksessa, kokeiluissani olin havaitsevani ison puutteen, kotiin palautus namiskukkeli ei painamisestani huolimatta palauta kopteria luokseni. Voihan se olla kyllä osaamattomuuttanikin, mene ja tiedä??

Härveli vaikuttaa tosi hyvältä, tottelee ohjainta unelman lailla. Lisäksi tarvittaessa peijakkaan nopea.

En vielä päässyt harjoittelemaan ”seuraa minua” toimintoa, kunhan nyt oppis muuten hallitsemaan kopterin liikkeet.

Videon kuvasin vapaalla kädellä samalla pitämällä kädessäni ohjainhärpäkettä, siksi kuva heiluu vähän joka suuntaan.

https://kipparinsilmin.blogi.net/blog/