Selaat arkistoa kohteelle boats on the dock.

Kotkaan

9.6.2017 Yleinen

Vettä satoi koko illan ja aamul oli sit hussakka jälellä.

 

 

 

Mutta onneksi lähes tyyni keli.

 

 

Ja oli ruuhkaakin, oikeen vuoroo sai ootella reitille päästäkseen, Ei viittiny kiilata sekaan ku ei kiire mihinkään.

Siinä sit mentiin perä kanaa ku köyhän talon porsaat.

 

Päästiin kuin päästiinkin Kotkaan ja vierasvenesatamassa peräti yksi ainoa vene ennen meitä.

Tulli oli kiinnostunut tuosta purkkarista ?

Ottivat kuivia ja lopulta yksi tullimies tuli laiturillekin ottamaan kuvaa, ei meistä, onneksi.

Taitavat muutenkin tietää, ketä ollaan.

 

Sauna saatiin lämpimäksi kun käytiin pyytämässä, muuten oisvat lämmittäneet vasta illaksi.

 

 

ja ilmasta käsin, rupee oppimaan ton kopterin käsettelyy

Perinteen mukaan, käytiin syömässä Canttiinassa ja ei tarvinnut nytkään pettyä.

 

Alkuun etanat, jossa ei oltu raaka-aineissa säästelty

 

 

 

 

 

 

Samoin oli laita pzzassa, ei jaksettu kaikkia kerralla, vaan saatiin iltapalakin mukaan.

varusteleka.fi

Nyt rauhallista, tyyntä iltaa vietämme puhelinlankoja kuunnellen.
Tilaa National Geographic kestotilauksena. Saat 2 numeroa + tilaajalahjana Hoverdrone Nano 9,90 €.

Rannassa tapahtuu

1.6.2017 Yleinen

Olen käynyt pääsääntöisesti joka päivä satamassa ja veneessämme, aina löytyy jotain ”räpälättävää”

Tänään kovasta tuulesta huolimatta, vai oisko just siks, isohko kanoottiporukka meloskeli vastatuuleen keulan ohi kohti Kaitaan lahtea.

 

 

 

Kun olivatte ohi menneet, jäi yks muista vähän jälkeen, jolloin opas, oletettavasti, jäi oottelemaan ja yhessä sit melokelivat tuulen suojaan.

 

 

 

Seuraavaks projektiks pitäs suunnitella tolle pellarihevosenkengälle, huh mikä sana, teline tohon lepuuttajien ”jatkoks”, pitäs olla nopeesti ja helposti heitettävissä sitä tarvitsevalle.

 

 

 

 

 

 

Toi köysi/solmuhommeli ei tarvittaessa ole mikään nopein avattava, varsinkaan , jos ei ymmärrä solmujen sielun elämää.

Ja nimikin pitäs taiteilla tohon.

Laki sanoo sillai, et aluksen nimi, kotipaikka ja rek nro .  Ei kuulemma teipit pysy, pintamateriaali semmosta??

Piti pukit käydä siirtämäss toiseen paikkaan, kenttä kun on osin tyhjennettävä, Alue, jossa Sarza talvehti, on varattu trailereille ja se lähin alue, johon jo kertaalleen siirsin, pitikin olla tyhjä. Takaraja on 10.6. , mutta jos kelit paranee, lähetään Madamen kans ulkoiluttaa Sarzaa, ni parempi oli tehdä se jo nyt.

 

Siinä ne nätissä nipussa.

Ja tarkotuksella sähkön vieressä, on vähän hommii mihin tota ”pöytää” tarvii

 

Mietin jonkin aikaa, miten sais helpoimmin siirrettyä. Olin jopa ottanut kätestä mukaan, josko nosturiauto ois lavalleen nostanu ja siirtäny, mut olivatten aikas kiireisiä, en viittiny mennä ees kyselee.

Joten minä kekeseliäänä miehenä hinasin ne tonne, semmoset vajaat 100 metriä ol matkaa. Yksitellen laitoin köydellä vetokoukkuun kiinni ja menoks. Hienosti tulivat perässä.
Äijädieetti -15 % alennuksella. Käytä koodi KIRVES ja aloita laihtuminen


Rekisteritunnustarra veneen molempiin kylkiin
Kylttikeskus.fi

varusteleka.fi

 

 

 

Kaverin kanssa saareen 24.5.-17

25.5.2017 Yleinen

Painevesipumppu oli reistaillut jo viimekesänä ja nyt ei käynyt enää kuin 10 sekunttii ku poltti sulakkeen.

Siispä pumppu irti Jotta ton sai irti, piti kaappi purkaa pois !

Ite olin kaapin siihe rakentanu ,,,,,

Purin pumpun ja en osannu korjata joten takas nippuun ja myyntiin.

Ei mennyt varttiakaan ilmotuksen laitosta, ku kaveri halus ostaa ja mä myydä.

Taas kohtas vanha tavara ottajansa.

Uutta pumppua hakemaan, Lauttasaaresta, ja kauppahan on Veneilijänverkkokauppa.

Sattui olemaan oikeen merkkipumppu, Japsko, tarjoukses, 99.-€ joten otin sen.

 

 

 

 

Olipahan eri paineet vedessä nyt.

Nyt vois sit vaik takakannelle suihkun rakentaa ,,,,

Saas nähä , ehkäpä teenkin ???

 

Se oli tiistain hommi ja keskiviikoks olin pyytänyt kaverini Markun makkaran paistoon saareen.

Tässäpä videoo miten rantaudutaan tähän saareen, josta niin monessa blogissani olen maininnut. Sattuu olemaan vieläkin suosikkisaareni.

Vaikka Markulla oli aikoinaan ollut vene, ei hän ollut tässä saaressa käynyt aiemmin, joten uusia kokemuksia.

 

 

Oli siinä ihmettelemistä venäläisten rakennuksissa.

 

Monetkaan ei tajua, kuinka paljon historiaa saarostomme kätkeekään, toki Markulla tää oli tiedossa.

 

Mutta, ennen kun tonne heinikkoon kandee mennä !

 

pitää suojautua,

Punkkiturva !!!!!

sukat housun lahkeiden päälle, saattaa, huom ! , saattaa estää punkkien pääsyn tekemään lähempää tuttavuutte kanssasi.

 

 

kivaa elävää kuvaa saaresta

 

 

Tilaa tästä veneen nimi- ja rekisteritunnustarrat

 

Tuotteet OBD-vikakoodinlukijoista peruutuskameroihin edullisesti!
Nyt ilmainen toimitus yli 30€ tilauksille! – Lue arvostelut ja tilaa!

Pikkasen sisähommii

19.5.2017 Yleinen

Tänään kävin viemäs patjat ja samalla vähän ylimäärästä krääsää pois.

 

Tosin  toi Suomi-Usa lätkämatsi ”pikkasen” haittas mun toitä.

 

Onneks ruvennu toi keli vähän lämpeemään, et tarkenee , vaik ei ihan koko aikaa niska limassa touhuiskaa …

 

 

Toi peili oli viime kesästä lähtiin meijän olohuoneen sohvan takana vain oottamassa asennustaan.

Ja nytkin ois voinu jäähä sinne, mut ku otin merikartat siel samast paikast pois, ni tarttu käteen. No nyt on sit peili wessas.

 

 

 

Oikeestaan tää oli mun illan homman agenda, tehä jatkojohto reitittimen antennille. Tai siis toiselle antennille.

Mul sattuu olemaan tota koaksaalikaapelii kela, just oikeen ohmista.

Noi päät ei niin kauhian kalliit ole, tervii vaan aikas paljo kärsivällisyyttä saaha ne johot niihi liittimiin, pitäs olla kätilön sormet ??

 

Se toinen antenni on tommonen snadi viiksi, mut aattelin, et parempi sekin on tonne katolle saaha.

 

Yläkerran herra on lupaillu tulevalle viikon lopulle lämpösii kelei, joten taitaapi Sarza päästä ulkoilee saaristoon.
Action-kamerat alk. 69,95€

Takaisin veteen

11.5.2017 Yleinen

Kuvat puhukoon puolestaan


Otsalamput alk. 2,95€
Tilaa tästä veneen nimi- ja rekisteritunnustarrat

Kaikki toimi niinkuin pitikin,

Ja hassu sattuma, viimekeväänä samana päivänä, 11.5. laskettiin veteen Masin kanssa.

En todellakaan tajunnut asiaa, ennen kuin aloin lokikirjaa täyttämään ja selasin mitenkäs viimevuonna….

 

Ulkopuoli kuntoo

10.5.2017 Yleinen

Kun sisäpuoli alko olla kunnossa, oli ulkopuolen vuoro.

Ekaks pesin oksaalihapolla ruskeet pois ja lähti muutamat naarmutkin pois. Sit pääs maalaushommii.

Vesirajaan laitoin lisää harmaata elikkäs jos ennen oli noin 4 cm niin nyt on 8 cm. Josko nyt ei se ruskee möhnä ihan niin selkeesti jäis vesirajaan.

Pohjaan tein vaan pientä paikkamaalausta, koska oli mielestäni hyvässä hapessa, eikä syksylläkään ollut näkkejä aikä limaa.

Ku maali oli kuivunu, sai vahaa levitellä. Nyt on sit testissä Bilteman vaha, oli tullu kolmanneks testeissä, nimen omaan kestää hyvin ja pitkään.

Oli kiva kiillotuskoneella kiillotella versus porakoneessa pyörivään härpäkkeeseen.

Kyl kiiltää .

Ja sit oli perävetolaitteen vuoro. Kävin ostamas oikeen siihen kuuluvaa aluspraytä ja viel Volvo-gray.

Ja hox hox, teippasin terrat, joten jäipähän ahvenille ihmeteltevää, eipähän sitä muut huomaakaan.

Potkurit oli pikkasen gavitoinut eli lapojen juureen tullut pientä syöpymää, niin laitoin varovasti sikaflexii niihin, saapi sit nähä kestääkö.

Koska vesillelasku lähestyy, piti kone käyttää ja ajaa glykoolit pois merivesikierrosta pois. Yritän olla edes vähän luontoa ajatteleva, olin jo edellisenä syksynä kehittänyt talteenottojärjestelmän.

Hyvin pääs vanhan Datsun Bluebirdin talvipeite palvelemaan kyseistä luontotehtävää. Toki, reijän jouduin tekemään keskelle, että pääs nesteet valumaan laatikkoon.

Lähti muuten ku palmun alta käyntiin, Hyvä ku avainta kerkee kääntää, on se innoissaan, et veteen pääsee.

Ja tämmöinen oli keli ja tästä otoksesta kaks päivää, ni Sarza pääsee veteen, jos eo isoja kinoksia tule …..
Rekisteritunnustarrat veneeseen helposti ja näppärästi
Näillä rekisteritunnustarroilla täytät lain vaatimukset helposti. Liimaa vain veneesi kylkeen juuri sinua varten valmistetut rekisteritunnukset.

Laadukkaat merkit retkeilyyn
Retkitukku.fi

Liimaus alkakoon

11.4.2017 Yleinen

Aamul oli sen verran lämmintä, että päätein lähtee rantaan.

Pientä hiontaa ja sit asettelin targan alle pleksin (polykarbonaattia) paikoilleen liimausta verten. Tai oikeammin laitoin ”heftiin” että saan rauhassa levitellä sikaa kun pysyy paremmin paikoillaan.

 

On teippii, ruuvii sekä pleksin soiroo, jotta paikoillaan pysyis.

Tuuli on meinaan sen verran navakkaa, että jeesusteippi ei yksin pitänytkään.

Liimana siis käytän mustaa sika-massaa, kestää meriveden sekä muut mömmöt, mitä tonne nyt sit ”lentääkään”

Sit kotiin targan korotusosat mukana ja viritteleminen liimausta varten oli taas haastavaa, vaikka tääl keittiössä ei tuulekkaan.

 

 

Kyllä ei oo helppoo, et sais ees suurin piirtein paikoilleen.

Onneksi on Madam, joka tukka hulmuten kiirehti auttamaan.

Huomatkaa sitominen keittiöpöytään, maalarin teippi oiva apu tässäkin tapauksessa.

 

 

 

 

Nuo nurkat viimeistelen kuhan on sen verran kuivunut, että paikallaan pysyy tuo pleksi.

 

Onhan taas projekti. Oishan se ollu helppoo ku jollain muulla ois teettäny.

Eikä varmaan ois maksanutkaan paljon ??????    tai sit paljon ………

Eikä se ois ollu sama ku ite tehty !!!

 

Rekisteritunnustarra veneen molempiin kylkiin
Kylttikeskus.fi

Kerro mielipiteesi ja ansaitse lahjakortteja!
H&M, McDonald’s, VeroModa,…

#polykarbonaatti #targa #finmar #veneily #boatinginfinland

Retkiveneen valinnan vaikeus

11.3.2017 Yleinen

Kun läksin tutkimaan minkälaisen veneen halusin retkillemme eläkepäiviksemme, ei lopullisen valinan tekeminen ollutkaan niin helppo kuin luulisi. Eritoteen, kun omasta mielestä tiesin veneistä aika paljon.

Toisaalta, olisin halunnut moottoripurjehtijan, mutta se idea ammuttiin alas saman tien. Minulle ilmoitettiin, että yhtään narua hän ei sitten kannella vetele!! Naru tarkoittaa oikeesti köyttä ; – ) ja niitähän mastollisessa vehkeessä riittää.

Siispä katseeni suuntautui moottoriveneisiin,

Kun selailin Nettiveneen tarjontaa, Madam nähdessään fiskarin, antoi ymmärtää haluavansa sellaisen

 

Tässä hyvä esimerkki hyvästä fiskarista.

Norjalainen Nidelv 26. Karvan alle 8 metrinen, suht hyvät sisätilat, paitsi pieni negaatio, ohjaamossa rättikatto.

Tällaisen veneen ongelma on huionossa kelissä ajaminen.

Keli tarkoittaa metristä ja siitä ylittävää aallokkoa, ei välttämättä sadetta.

Vastaiseen tämmöinen menee kuin juna, mutta sitten,,,

Sivumyötäiseen taipumus keulan leikata eli kun keula osuu aallon pohjaan, saattaa keula kääntyä yht’äkkiä kuskin niin haluamatta takaisin päin jo ohitettuun aaltoon. Pahimmillaan vene kääntyy poikittain ja seuraava aalto keikuttaa venettä aikas pahasti, melkeinpä kaataa veneen joka tosin on erittäin harvinaista.

Kädet saa tällaisen veneen kipparilla käydä aika vinhaa tahtia kelissä ajettaessa mutta toisaalta, matka-ajossa on todella taloudellinen. Ei vie meidän nykyiseen verrattuna varmaankaan kolmatta osaa. Vaan eipä tällaisella voi sitten kiirekkään olla. sekin on kolmas osa meidän matkavauhdista.

 

Tässäpä olisi myös Fiskari, tai ainakin sen näköinen.

Albatross Flying, pituuta 8,70 ja n 3 metriä leveä.

Tarvittaessa kulkee jo ihan mukavasti, tuplat edelliseen, matka-ajossa n 15 solmua silti kutuksen ollessa kohtuullinen, jos meidän veneeseen vertaa. Menee varmaankin vähän alle litralla per maili.

Ei venkuloi ihan niin pahasti kelissä kuin edellinen, johtuen kölistä, joka on aika massiivinen, joka puolestaan saattaa rajoittaa rantautumista matalaan saareen. Olis saattanut tulla jopa meille, mutta sillä hetkellä ne pari jotka oli myynnissä, olivat sen verran hintavia ettei meidän kynnet pitäneet. Erittäin hyvä ja turvallinen retkivene. 

 

Oikealla, Marsund 906, pituus numeroina.

Saman oloinen mutta ei ole perähyttiä kuten  Albetrossissa.

Tämä olisi myös ollut harkinnassa, mutta tyssäsi edellisen kanssa samaan ongelmaan,,,, rahaan.

Tämän mallin huonoin puoli ; kone keskellä venettä ja hyttiä, vieden paraatipaikan.

Kalliita ovat hyvät veneet.

Rekisteritunnustarra veneen molempiin kylkiin
Kylttikeskus.fi

Sitten on olemassa ns puoliplaanaavia, fiskarin ja liukuvan välimuoto.

Finmar Family, erittäin merikelpoinen, Turussa tehty vene.

Perässä hytti, joten kone taas paraatipaikalla.

Kapeahko, joka asettaa pieniä rajoitteita sisustuksen järjestykseen. Olisi ollut useita tarjolla edulliseenkin hintaan, mutta en oikein syttynyt.

Kulultaan ja kulutukseltaan Albatrissin kaltainen.

Firman mentyä nurin, näistä muotesta pienin muutoksin tehtiin Seiskareita,  Oisko ollut Seiskari 27.

 

 

Sunmar 870 on runkomalli, jota saaristolaiset suosii peräkoppiversiona.

Tämä olisi ollut ehdoton ykkössuosikki, sattui jopa olemaan yksi myynnissa, mutta se hinta !!!!!

Oli yli kymppitonnin kalliimpi mitä maksettiin Sarza2:sta.

Olisi ollut todella merikelpoinen akselivetoinen keksintö.

Sama runko, turisti- ja ammittiversioina ??

Kuten kuva kertoo, kulkee tarvittaessa hyvin eikä ole kelistä niin moksiskaan.

Utössä paikalliset sanoo kun kysyy, miksi he käyttävät tällaista venettä, vastaus on: kun on päästävä mantereelle kelissä kun kelissä.

Näissä on yleensä sama kone kuin meillä on

Volvo Penta AD41, kuusisylinterinen 3,6 litrainen meridiesel ilman mitään nykyelektroniikkaa.

Nykyisin suositaan tällaisia perämoottoriversioita saaristossakin, yhdysveneinä, mutta eivat nuo ulkosaaristolaiset tällaisiin sotkeennu.

 

 

 

Näitä kutsutaan merten maastureiksi, eikä suotta.

Kulkevat kuin junat, paljon massaa ja iso kone, mutta on myös kallis käyttää. Vähän niinkuin RangeRover V-8:lla, köyhät kyykkyyn.

Kyllä siellä varakkaimmilla saaristolaisilla tällaisia on ja paljon, mutta vain varakkaimmilla.

Targa oli se, joka rakensi tällaisen imagon.

Onneksi on markkinoille tullut muitakin melkeinpä samanlaisilla kuten kuvan Sargo. Hieno vene, Kävin kuolaamassa vene2017.

Kylmä totuus on, että vaikka ilmaiseksi saisi tuollaisen, ei olisi varaa ylläpitää, sen verran on pienet meidän eläkkeet.

 

Pilothouse 755

Siinä on sitten edukkaampi versio samalla idealla kuin nuo kalliit maasturit.

Ympärikäveltävä, merikelpoinen ja nykysuuntauksen mukaisesti perämoottorilla.

Vähän oli koppi ahdas, eikä mielestäni muutenkaan pidempään retkeilyyn soveltuva. Viikonloppureissuille tai kalakaverin kanssa ihan hyvä ratkaisu, koska runko on hyvän mallinen, ei varmasti hätkähdä pienistä. Yllätykseni oli suuri, kun kyselin kulutuksesta, Se oli enemmän kun meidän parikymmentä vuotta vanhalla rouvalla.

 

Vallilan veneveistämö tekee mielestäni hienoja,perinteitä kunnoittavia puuveneitä uudistuotantona ja ovat käsittääkseni itse ne suunnitelleet,

Jos olisi rahaa, ehdottomasti teettäisin itselleni, anteeksi, meille tuollaisen. Silloinhan pääsisi itse vaikuttamaan sisustusratkaisuhin.

On suurin piirtein Sarza2:n kokoinen ja oloinen.

Kyllä puu on aina puuta.

 

Aquador on kulkenut avoimin mielin maailmalla ja tehnyt nykytrendin mukaisen DC-veneen, DC=päiväristeuly.

Nykyihmiset eivät halua enää asua ahtaasti, joten tällä pääsee kylästä kylään nopeasti ja sielläpä sitten lämmin mökki(kylä)  odottaa palveluineen.

Hätätilassa keulan alla nukkuu jopa kolme-nelja, mutta aika ahdas on. Näitä näkee satamissa aika paljon. Maksavat kuitenkin 100 000€ ylöspäin ja tämä ei ole ”kuin” 27 jalkainen. n 8,5 metriä.Saman kokoinen kuin Sarza2.

Ole siinä sit jos sateinen keli yllätää. Ok, onhan tuolla jemmassa pressu kuten avoautossa, mutta ei se ole sama kuin ”koppi”veneessä.

Jenkkien tapa tehdä DC-veneet perustuu taas siihen olettamukseen, että joko se on redillä, siis ankkuroituna vähän matkaa rannasta jonne joko uidaan tai jollalla melotaan, tai kylki- taikka peräkiinnityksellä laiturissa.

Miksi näin. Veneessä ei ole reilinkiä, ulkolaitaa, mitä pitkin voi kävellä ulkotilasta keulaan. Onhan noissa useimmissa portaat kääntyvälle tuulilasille, mutta käveleppä siinä sitten kaltevaa kantta pitkin keulaan pitämättä mistään kiinni, Ei tällä iällä enää.

Ja tuo avotila, hieno kun mikä. Antaas olla kun tuulee ja sataa tai on muuten vaan meidän kesä, viistoista astetta iltapäivällä, illalla vähän viileempää, voipi kylmä tulla.

Pentteri on yleensä tuolla alhaalla, makuutiloissa, joten käryt jääpi sinne, vaikka kuinka tuuletat, ajan kanssa kuitenkin, kun sisustus on noissa yleensä plyysiä tai jotain hienoo ”nukkakangasta”. Sit kun tonkin katoksen sivuilta laittaa kiinne, on tuulipintaa aikas paljon. Ei ole yks eikä kaks kertaa, kun kateltiin tommosen ankkurointipuuhia satamassa…….

Noita on paljon myynnissä ja kokoonsa ja varutustasoonsa nähden edullisia. Yhdessä vastaavassa käytiin Madamen kanssa. Siinä sitten Hän ihasteli, että onpa komee. Minä siihen että niin on, mutta hilpasehan nyt tonne
keulaan ulos.

Madam siinä hetken ihmetteli, meni kokeilemaan ja jätti yrityksen kesken, ei uskaltanut. Oli kuitenkun reippaasti kymmeniä kertoja tehnyt saman edellisessä veneessämme.

Tämän episodin jälkeen ei tarvinnut keskustella, miksi meillä ei ole Jenkkiä. Niin hyviä kuin ne ajettavuudeltaan ovatkin, sitä ei voi kiistää. Tehty isolle merelle.

 

Mikä on vikana nykyveneen suunnittelussa. Asuttavuus, ainakin näin ”fossiilin” näkökulmasta. Ovat todella hienon näköisiä, mutta kaikki käytännöllisyys unohdettu. Nyt siis tarkoitan kokoa 26 – 30 jalkaa, 7,5 – 9 metriä.

Kaikissa on taakatila avoin, yleensä vain pressulla suljettava, ilman kunnollista väliseinää oven kera.

Kaikki äänet kuuluu niin sisälle kuin ulos !!!!

Ja maksavat maltaita, tämäkin melkein 200t €, plus varusteet, kaikki kun nykyisin hinnoitellaan erikseen.

Ajettavuudeltaan tällaiset ovat ihan saman moisia kuin meidän vanha rouva,

Niinpä me sit päädyttiin Suomessa tehtyyn, meidän tarpeisiin oikealla tavalla suunniteltuun matkaveneeseen,

Finmar Magnum 805.

Ja loppu onkin sit historiaa …

Luo oma blogisi helposti ja nopeasti
Simplesite.com

 http://www.finmar-pemar.fi/pdfs/magnum_myyntiesite.pdf



Pace6 Partahöylä – Tilaa tästä!

Tilaa tästä veneen nimi- ja rekisteritunnustarrat

 

By the sea

8.2.2017 Finland, boats,

Old material in new way

 
AliExpress.com - Sales and Bestsellers

Booking.com

Iittala.com

 

-Our boat some summer days

1.2.2017 English

This video is made and edited by my younger son last summer.

We were boating from Helsinki to Porkkala, the area which was occupied by Russians after World War II till 1956 .

There is an island I’ve been visiting since 1973, called Bylandet, Stora Mickelskär.

We’ll see

Tule tutustumaan Iittalan ihaniin tuotesarjoihin!
Iittalan verkkokaupasta löydät mm. Arabia Finland, Hackman, Fiskars, Rörstrand- tuotesarjat