Selaat arkistoa kohteelle #blogi.

Saaren vaihto

8.7.2017 Yleinen

Illalla, kun aurinko teki laskuaa, ”kirosin” kun edessä oleva saari peitti parhaan näkökentän enkä viitsinyt mennä ylös kalliolle hyttysten syötäväksi, niitä pirulaisia kun oli tässä saaressa.

Siispä päätettiin vaihtaa lähellä olevaan saareen, Torskören.Tai oikeammin, sen pohjoispuolella olevalle pikkusaarelle, no name !!!

Kyllä toi kauko-ohjain ankkuvinssiin on oiva peli, niin helppoa toi rannasta lähtö, samoin kuin rannassa kiristys tai miks ei löysäyskin.

Nauvo 6.7.-17

6.7.2017 Yleinen

Lähdettin hetimiten aamupalan jälkeen, ennen tuulen voimistumista ajelemaan kohti Nauvoa.

Oli sitten pikkasen erikoinen laituriin kiinitys, enpä moista ennen nähnytkään.

Joutu maalaispoika oikeen miettimään, miten tohon saa kiinni. Onneksi naapuri opasti.

Tämmöiset värkit vievät vähemmän tilaa eikä ole poijut estämässä laituriin tuloa. Kätevä systeemi kun sen oivaltaa.

Hangossahan se yks sotkeentu poijuun ja mekin kerran meinattiin poijun kettiin ittemme sotkee.

 

Kun vene oli kiinnitetty, maksunpaikka, Satamamaksu 28.-€ sis kaikki, sauna, sähkö jne. Ja mikä myös erikoista ja ekaa kertaa mulle, se että septin pystyy tyhjentämään omata paikalta. Tuovat letkun veneele ja sillä selvä.

Laiturinäkymää.

Kävin ”laituriostoksilla” ennen saunaa, samalla sai jaloittelua.

 

Saunaa saatiin odottaa klo 16:30 asti, oli siivoustauko, mutta kyllä kannatti oottaa. Lauteilla hyvä vaihtaa mielipiteitä muiden seilaajien kanssa. Kelit oli pääasiana keskusteluissa, eri toteen tuulet. Ne kun ovat vähän rassaneet yhtä sun toista matkaajaa.

Kävin ”laituriostoksilla” ennen saunaa, samalla sai jaloittelua.

Virkistäytyneenä lähdettii ravinteliin ruokailulle. Viimevuonna jo hyväksi havaittu ravintola oli tänäänkin meidän valinta ja sieltä listalta pizzat. Tulee varmaankin pizza-kiintiö tällä reissulla täyteen ?????

Pieni lenkki kaupalle, Sale ja kmarket vierekkäin. Pientä makeeta tarttui mukaan.

Ysin lippusoiton jälkeen koputettiin veneeseen ja satamahenkilökuntaan kuuluva poika kyseli lippua, sitä joka kiinnitetään keulakaiteeseen. Ihmeekseni sitä ei ollut ??? No onko kuittia ? Roskikset olin vienyt jo onnekseni aikaisemmin, ja lompakosta tyhjentämäni kuitit olikin tallella ”uudessa”roskapussissa. Kelpas pojalle. Huh.

Eipä tässä tällä kertaa muuta.
varusteleka.fi

ohi kiitävät laivat

5.7.2017 Yleinen

Ei ole nimeksikään ollut liikennettä, mutta ne, jotka ohi menivät, tekivät sitten sitäkin isommat allot.

Juuri niinkuin oletinkin.

En todellakaan syytä näitä hyötylaivoja.

Molemmat tekevät tärkeätä työtään. Ilman näitä, jäätäisiin ilman monelta palvelulta tuolla saaristossa.

Iteppä paikkani valitsin ……….

 

Uudet kujeet

5.7.2017 Yleinen

Aamulla herättiin aallokon lyödessä veneen kylkeen. Tuulen suunta oli pikkasen kääntynyt enempi pohjoisen puolelle kuin eiliset ennusteet olivat kertoneet, jotenka se kääntyi saaren myötäiseksi osuen veneeseemme. Ei mitenkään pahasti, mutta vähän se rassasi. Jäi aamupala oottamaan tyynempää paikkaa.

Liinat ja ankkuri veneeseen ja kohti länttä, ainakin vähän matkaa.

 

Niin jäi taaksemme saari, jota ehkä emme jää kaipaamaan, mene ja tiedä ??

Jonkin matkaa ajoimme army-väylää, ennen ”viralliselle”väylälle pääsyä.

 

 

Tällai kuvassahan se ei erotu muusta maisemasta juuri mitenkään, paitsi kun karttaa vilkasee, on syväykset kohillaan isommillekin laivoille.

Ajoimme kymmenisen mailia länteen, Nauvon eteläiseen saaristoon. Kirjaisista kaakkoon kolmisen mailia, löytyi meille mieluinen paikka.

Jouduttiin kylläkin vähän haeskelemaan.

iVähän huojuvaa kuvaa, kun en viitsinyt muokata. Tämä saari oli se mihin ajattelin ekaks mennä, mutta rannat liian matalia meille. oli kolmen saaren rypäs Stora ja Lilla klobbskärien välissä. Sitten kierrettin pienemmän Klobbarin kaakon puolelle, ja johan rupes löytymään. Olikin oikeen ”lottovoitto”, varsinkin kun tuuli luoteesta.

Jos ei olis näin tuulista ja viileä keliä, en ole varma, olisko tämä viisas paikka. Väylä menee puolen mailin päästä. Siitä jos iso Targa pyyhkäsee, voitas olla kalliolla. Mut ei ole paljon Targoja näkynyt. Eikä hirveesti muitakaan.

 

 

 

Lähdettiin palasen jälkeen pienelle lenkille, että sais noi pers-lihakset pientä helpotusta.

Kelikin suosi eilisen huttusateen jälkeen. Olo tuntui mahtavalta.

Siellä oli luonto taas tehnyt jos jonniimoista kieppii ja käppyrää.

Missähän se Sarza2 luuraa kaltsin takana.

Jos kartasta ei muuten löydy, koordinaatteja. 

Tuossa riittää kyllä syväys purkkarillekin, jos siirtyy pari-kolme metriä ulos päin, on varmaankin 2 metriä.

Ei välttämättä lapsiystävällinen.

Historiaa:

Täältä noin maili lounaaseen sijaitsee Gullkrona. Se on ollut asuttu jo 1700-luvulta alkaen ja mainittu 1540 Guskrona nimellä. Siellä oli luotsiasema 1600-luvulta vuoteen 1926 joka siirrettiin Timmerholmiin. Kunnostettu tuulimylly vuodelta 1859.

Gullkronan selkä on tarun mukaan saanut nimensä siitä, että Blankan, Numur Blanche, k 1363, heitti kultaisen kruunun veteen, koska ihastui niin maisemista. Albert Edelfelt on maalannut Kuningatar Blanka-maalauksen, jossa tämä laulaa, kuinka uljas Blanka-ratsu kuljettaa Haakon-poikaa.

 

Bärsskäret saa jäädä

4.7.2017 Yleinen

aikka laguuni onkin upea, oli aika jättää se huomisesta myräkkää ajatellen.

Ajatus on, että pääsemme Paraisten saariston suojaa, ohi isojen selkien ennen huonompaa keliä. Jo iltapäiväksi ovet luvanneet lännen upoleista tuulta 12 m/s ja se tekee jo matkanteon epämiellyttäväksi.

Käännyimme kohti Taalintehdasta ja puikkelehdimme kapeita väyliä pikin alittaen mm Lövö:n sillan, jota pitkin pääsee Kasnäsin satamaan autolla. Me ei olla nyt autolla eikä muutenkaan menossa ”hälinäsatamaan” vaan luonnon rauhaan.

Jylhiä kallioita ja kaunista maisemaa täälläkin, vahinko että vettä tihutti koko tän kapeahkon, mutkittelevan väylän joka sillalta jatkuu Brändön pohjoispuolelta kaartuen lounaaseen ja siitä kääntyen suoraan pohjoiseen.

Taas kerran ei ollut keli mitä luvattiin, piti olla 5-6 m/s , oli melekin kymmenen ja aalto sen mukainen, ihan sivusta, joten nopeus loppumatka 15-16 solmua, jolloin ei ihan hirveesti keinuta. Gullkrona fjärden on meinaan sen verran iso selkä, että kerkee kerätä laineelle kokoa. Onneksi siinä on edes vähän saaria suojana.

Hälsingholmiin oli kääntynyt suorastaan purjevenejata, sitä kun on tänä kesänä hehkutettu Saariston Satamissa todella paljon ja aiheestakin. Mekin olemme siellä Sarza2:n neitsytmatkalla yöpyneet, oiskoollut 27.5.-15.

Me jatkoimme ohi Hamnholmenin ja Purunpään välistä väylää. Tuossa Hamnholmenissa on oivallinen laguuni, sielläkin ollaan vietetty yksi yö, Sarza1:llä, 1.7.-14.

Olin eilen illalla yrittänyt tehdä kotiläksyjä, mutta nyt ne pettivät pahemman kerran.

Saari, johon ajattelin meidän ankkuroituvan, Tammo, oli liian matarantaista meidän Sarzalle. Itäpuolella oleva Madamshamnen samoin, josta Sarzan Madam ”pahoitti” mielensä, kun kerrankin ois päässy ”omalle” saarelle. heh heh..

Niinpä kokka kohti itää ja siellä olevalle suojelualueelle. Ajattelin, että kai sinne nyt johonkin vois maihin mennä, mutta ei. Rannoilla keltaisia kylttejä: Sotilas alue, maihinnousu kielletty.

Kuinka ollakkaan, löytyi aivan alueen länsipuolelta hyvä rantautumis paikka, Flisholmenista, sen kaakkoiskulmasta.

Pikkasen on vaikeakulkuista, joten en suosittele lapsiperheille.  Kuva kertokoon.

Tuo saari vasemmassa kulmassa aloituskuvassa, tai oikeammin sen takana oleva saari, Näverholmen, N60,1536 E22,4081 oli Panssarilaiva Ilmarisen viimeinen satama.

Väinämöinen ja Ilmarinen lähtivät  Nordwind-hämäysoperaatioon edeten Utöstä kohti Hiidemaata, mutta Ilmarinen ajoi miinaan ja upposi 13.9.1941. Laiva upposi seitsemässä minuutissa ja vei mukanaan 271 merimiestä 132:n pelastuessa. Kuolleet siunattiin Naantalissa kesäkuussa 1943. Hylky paikannettiin 70 metrin syvyydestä vasta 1990. Utön majakan seinällä on muistolaatta ja muistomerkki Naantalin Kuparivuorella.

 

Tässä kuvassa oleva valko-musta taulu on armeijan merivoimien omia maamerkkejä, tässä tapauksessa linjataulu. Peräpuolellamme noin puolen mailin päässä on myöskin pari reimaria joita ei näy kirjoissa eikä kansissa, ihan niinkuin noita linjataulujakaan.

On siinä sotalaivojen hyvä kulkea noudattaen viitoitusta, koska vettä piisaa liki 30 metrin verran.

Itse asiassa, mentiin ja tultiin osaa tuota väylää pitkin tietämättä, että on ”sotilasväylä”. Tajusin sen vasta maissa ollessamme, kun tutkailin tarkemmin karttoja ja ihmettelin merkkien puuttumista kaikista välineistämme: plotteri, Loisto-karttaohjelma, sailmate-beta kännykässä sekä sailmate läppärillä unohtamatta paperikarttaa.

En siis seilaa mutu-tuntumalla.

 

 

On siinä Madamen hyvä tulla ja mennä portaita apuna käyttäen.

 

Vähän muutakin kateltavaa kuin meri ja vene. Jäkälää täällä on aika paljon, sekä peuran kavion jälkiä ja papanoita.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuossapa tarkempaa tietoo missä ja miten.

Tuosta veneen paikasta parikymmentä metriä pohjoiseen päin, voi vaikka isommallakin purkkarilla tulla, kävin ”vaklaa” maista käsin, eihän sitä koskaan tiedä !!!!!

Kännykällä otettu ja nyt viimein hogasin miten sen saa tähän blogiin, hyvä minä. Eihän siinä mennytkään kuin kolme vuotta.

 

 

 

Meni illalla keli aika suttuseksi ja voisko sanoo viileeksikin